Det oroliga omvärldsläget och en stigande inflation kan komma att påverka försäljningsprognoserna för 2022 och 2023, enligt en konjunkturrapport från HUI Research.
Detaljhandeln väntas möta en försäljningstillväxt på 5 procent i löpande priser under 2022, jämfört med förra årets 4 procent.
– Detaljhandelns försäljningstillväxt under året förväntas till stora delar vara prisdriven. I dagligvaruhandeln förväntas en volymtillväxt på 1 procent. Prisutvecklingen skapar även andra rörelsemönster, från restaurangbranschen till dagligvaruhandeln och inom dagligvaruhandeln mellan olika prissegment, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI i en kommentar.
Sällanköpsvaruhandelns skrivs ner från 3,5 procent till 3,0 procent för 2022.
Procentuell tillväxt i svensk ekonomi 2022, föregående prognos inom parentes.
BNP: 2,7 (3,3)
Hushållens konsumtion, fasta priser: 3,0 (3,9)
Sällanköpsvaruhandel: 3,0 (3,5), löpande priser |
– I sällanköpsvaruhandeln förväntas klädhandeln utvecklas stabilt samtidigt som mer investeringsberoende branscher förväntas backa till följd av det förändrade ekonomiska läget. Färre renoveringar och bostadsaffärer sänker förväntningarna på bygg-, järn- och färghandeln, vilket drar med sig möbel- och heminredningshandeln nedåt, säger Joakim Wirén i ett pressmeddelande.