23948sdkhjf

E-handeln fortsätter neråt  

E-handelns omsättning har minskat under maj med 8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Mellan januari och maj i år har e-handelns omsättning minskat med totalt 13 procent, enligt Svensk Handels e-handelsindikator.

– E-handelns omsättning fortsätter att falla tillbaka från höga nivåer, men ligger fortfarande markant högre än före pandemin. Sjunkande tillväxttal jämfört med 2021 är det mest sannolika för resten av året och utvecklingen i april och maj indikerar att det även kan bli tufft att nå 2020 års försäljningsnivåer, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i en kommentar.  

Andelen konsumenter som har handlat online har också sjunkit mellan april och maj, och gått från 70 till 68 procent.

Jämfört med motsvarande period förra året har e-handelskonsumenterna minskat med 2 procent, och det är framför allt äldre som har minskat sitt e-handlande. Under maj 2020 e-handlade 56 procent av konsumenterna som var mellan 65-79 år. I maj i år sjönk andelen till 50 procent. Det är också fler kvinnor än män som e-handlar.

– Förutom att de äldsta konsumenterna nu minskar sitt e-handlande är det intressant att kvinnor fortsätter att driva e-handeln mer än män. I maj var det 71 procent av kvinnorna som e-handlat, medan motsvarande andel för männen var 65 procent. Sedan 2021 är andelen kvinnor som e-handlat under månaden i genomsnitt 8 procentenheter högre än motsvarande andel för männen, säger Johan Davidson. 

E-handelskonsumentens köpbelopp minskade också i snitt med 9 procent i jämförelse med maj under både 2020 och 2021. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Johan Lindeberg lämnar BLK DNM och byter namn: "Jag har funnit ny frihet"
Här är Best of Brands comeback – nya vd:n siktar på 75 miljoner i omsättning
H&M drar kollektionerna till sin spets med Snapchat
Så vände Ellen Dixdotter By Malene Birger: ”Det är sjukt viktigt att vara sjukt tydlig”
Kappahl ska göra alla plagg spårbara
Selam Fessahaye kan vinna pris under Köpenhamns modevecka
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094