23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nykomlingen Arctic Legacy satsar hållbart och långsiktigt

Arctic Legacy har släppt sin första kollektion.

Arctic Legacys resa började för två år sedan. Vännerna Johan Thalin, med en bakgrund inom marknadsföring på bland annat Easypark, och Mathias Klingvall, som har drivit e-handelsbolaget The Home, förenades i sitt naturintresse och ville skapa kläder som var hållbara och som hade flera användningsområden.

De driver och äger bolaget ensamma i dag, designar kläderna och får hjälp med mönsterkonstruktion av mönsterkonstruktören Cina Haas.  

De första produkterna i form av mössa, fleecetröja och tröja kunde börja säljas imaj i år efter ett långt arbete med att hitta rätt fabrik och textilproducent.  

– Hade jag vetat hur mycket utmaningar som väntade vet i sjutton om jag hade gett mig in i outdoorbranschen. Att hitta fabriker som klarar av att producera arbetsmässigt och miljömässigt hållbart med bra kvalitet till ett rimligt pris i Europa är svårt. De som ändå finns har svårt att ta emot våra ordrar, då de redan kör med full kapacitet. Men tillslut har vi hittat fabriker i Italien och Estland som lever upp till den nivån vi vill hålla. Vi har fått skickat tillbaka många samples i processen för att hitta rätt, säger Mathias Klingvall, vd för företaget, till Habit.  

Arctic Legacys produkter säljs enbart i egen e-handel, för att kunna hålla nere priserna berättar ägarna. Bolaget har inte tagit höjd för andra marginaler i återförsäljarledet, men förväntar sig inte att sälja till butik.  

Prisnivån på de produkter som har släppts ligger på mellan 300 till 1 250 kronor, och företaget beskriver sina produkter som premiumplagg på sin hemsida.  

Att tillgodose de konsumenter som jagar ett billigt alternativ, kommer grundarna inte att göra. 

– Hållbarheten är viktig och blir viktigare. Om varan ska vara hållbar på olika sätt, att arbetsmiljön ska vara bra, att plagget ska hålla för många tvättar och inte slita på miljön, blir produkten inte det billigaste alternativet. Det finns andra aktörer som är duktiga på att pressa sina priser och gör det bra, men i det segmentet kommer vi aldrig att vara, inte heller i samma priskategori som dom. Vi vill producera i Europa med höga hållbarhetskrav, säger Mathias Klingvall. 

Arctic Legacy levererar via sin e-handel till hela Europa och Nordamerika, med gratis frakt.  

– Jag har tidigare erfarenheter inom lagerhantering och frakt, så vi har kunnat få till en bra tredjepartslösning, men vi kommer fokusera på våra närmarknader. Jag tror att det är de stora aktörerna som kommer finnas kvar, men nya uppstickare som vi kommer finnas i e-handeln framöver, berättar Mathias Klingvall.  

Arctic Legacy har höga mål för framtiden och tror på sin affärsidé.  

–  Vi har höga ambitioner, dock är vår strategi att växa med lönsamhet och över tid. Vårt huvudfokus kommer alltid att ligga på grymma produkter och vi tar därför inga genvägar för att snabbt öka omsättning eller resultat, avslutar Mathias Klingvall.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.113