23948sdkhjf

Konkurserna ökar i detaljhandeln

Konkurserna är de lägsta på tio år. Men detaljhandeln sticker ut.

– Det vi ser är ett uppdämt behov av att konsumera och roa sig, men det kommer att komma ett bakslag, säger Johanna Blomé, ekonom på UC med anledning av konkursstatistiken för maj månad som visar en minskning av antalet konkuser totalt sett.

Antalet konkurser totalt har hittills i år, januari till maj, varit de lägsta på tio år. 

Men inom detaljhandel har antalet konkurser ökat, både under årets första fem månader och under maj då 60 företag inom detaljhandeln gick i konkurs, vilket är en ökning med 15 procent jämfört med motsvarande månad i fjol då 52 bolag inom delbranschen försattes i konkurs.

Hittills i år, januari till maj, uppgår konkursökningen i detaljhandeln med 3 procent. 270 företag har försatts i konkurs jämfört med 263 under motsvarande period i fjol.

Johanna Blomé säger att marknaden befinner sig i en perfekt storm där pandemin under en längre tid har pressat ett antal utsatta branscher. Ökande mat- och råvarupriser samt bensin- och elkostnader, Ukrainakriget och logistiska flaskhalsar har förstärkt läget.

Nu väntar det svårare tider.  

– Privatpersoner säljer av fondinnehav i större utsträckning och utökar sina kassor, vilket kan få till följd att det ytterligare spär på inflationen. Inflationen är skyhög och räntan kommer att höjas i omgångar. Vi behöver vara inställda på att den positiva marknadsspiralen vi sett efter pandemin är på väg att vända och vi åter går mot tuffare tider, säger Johanna Blomé, och hänvisar till Konjunkturinstitutets mätningar som visar att konsumenternas förtroende når nya rekordlåga nivåer sedan finanskrisen.

Totalt minskade antalet konkurser i maj med 2 procent jämfört med samma månad i fjol.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Johan Lindeberg lämnar BLK DNM och byter namn: "Jag har funnit ny frihet"
Här är Best of Brands comeback – nya vd:n siktar på 75 miljoner i omsättning
H&M drar kollektionerna till sin spets med Snapchat
Så vände Ellen Dixdotter By Malene Birger: ”Det är sjukt viktigt att vara sjukt tydlig”
Kappahl ska göra alla plagg spårbara
Selam Fessahaye kan vinna pris under Köpenhamns modevecka
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.109