23948sdkhjf

Björn Borgs vd: ”Aldrig tidigare har vi omsatt mer under ett första kvartal”

Björn Borgs försäljning lyfte under bolagets första kvartal, januari till mars. De främsta tillväxtmarknaderna är Sverige och Nederländerna som enligt bolagets vd, Henrik Bunge, noterar en rekordomsättning med ökningar på 29 respektive 30 procent. 

Bolagets totala nettoomsättning ökade med 23 procent till 226,6 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol, enligt rapporten. Vinsten ökade med 31 procent till 29,3 miljoner kronor. Under kvartalet sjönk bruttovinstmarginal medan kostnaderna ökade.

Den digitala tillväxten från den egna e-handeln och externa e-handelsförsäljningen mattades av något och ökade med nästan 7 procent till 91,2 miljoner kronor. Björn Borgs egna butiker, som är 23 till antalet, fem färre än i fjol, ökade omsättningen med 44 procent jämfört med föregående år. Därmed ökade den totala konsumentdirektförsäljning med 17 procent jämfört
med föregående år. 

Henrik Bunge konstarerar i rapporten att året har inletts starkt: 
”Med årets första kvartal till handlingarna kan jag konstatera att vi startar 2022 otroligt starkt. Av alla goda saker är det utvecklingen av vår sportkollektion som gör mig allra mest tillfredsställd.”

Sportsegmentet stod för 20 procent av omsättningen under första kvartalet, en ökning med 2 procentenheter jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Det är fortsatt underklädessegmentet som står för den största delen av omsättningen, 51 procent.  

Under rullande tolvmånadersperiod, april 2021 till mars 2022, uppgår bolagets omsättning till 810,1 miljoner kronor. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11