23948sdkhjf

Lindex nischar sig med secondhandbutik

Ska ge insikter om hur affärsmodellen kan skalas upp.

Tempot vad gäller den cirkulära omställningen hos de svenska modekedjorna ökar. Senast i raden av bolag att satsa cirkulärt är Lindex som i dag öppnar en secondhandbutik med babyplagg. 

Enligt Lindex har begagnatsegmentet fått en allt större roll i bolagets affär. Kedjan har testat försäljning av begagnade kläder i utvalda butiker, vilket har fallit väl ut. Sortimentet bygger på att kunder skickar in barn- och babyplagg mot en ersättning.

Secondhandbutiken, som är belägen i köpcentrumet Nordstan i Göteborg, är tillfällig, och ska ge bolaget ökade kunskaper om affärsmodellen.   

Vi ser en stor efterfrågan på secondhand bland våra kunder och är därför glada att kunna vässa vårt erbjudande och möta kunden på nya sätt. Vår nya popup-butik med secondhand babyplagg kommer ge oss värdefulla insikter kring hur affärsmodellen kan skalas upp och utvecklas för att möta våra kunders behov, säger Caroline Öhgren, försäljningsdirektör på Lindex.

Bolagets mål är att hela sortimentet ska vara designat för lång livslängd till 2025. 

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
FASHIONNET.SE
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Inköpen som trendar aw 2023
Branschen tar farväl av Revolver – leverantörerna positiva till mässflytt
Här är Peak Performance nya butik i Kina
Nyemission och besparingar för förlusttyngt Nelly
Footways försäljning rasar
Ciff tillbaka på samma nivå som före pandemin
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Fri Köpenskap
Transportnet

Sänd till en kollega

0.125