23948sdkhjf

Modebranschen backar på nätet

Det visar e-handelsindikatorn för april från Svensk Handel.

Andelen konsumenter som e-handlar har sjunkit sedan april i fjol, från 72 procent förra året  till 70 procent i år. Men om blicken riktas mot pandemiåret 2020 års siffror har andelen e-handelskonsumenter ökat, enligt e-handelsindikatorn. 

E-handelns totala omsättning minskar med 15 procent sedan april 2021. Totalt från januari till och med april i år har e-handelsomsättningen minskat med 14 procent jämfört med 2021. 

– E-handelns omsättning fortsätter att falla tillbaka från höga nivåer, men ligger fortfarande markant högre än före pandemin. Jämför vi med januari och februari 2020 så är e-handelsomsättningen runt 70 procent högre i april 2022. Sjunkande tillväxttal jämfört med 2021 är dock det mest sannolika för resten av året, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar. 

Sko- och klädhandeln har minskat med 14 procent sedan motsvarande månad 2021. 

Något annat som konstateras i indikatorn är att det genomsnittliga köpbeloppet för konsumenterna har minskat med 16 procent under april månad jämfört med fjolårets siffror. 

De lägre genomsnittliga köpbeloppen är fortsatt huvudförklaringen till nedgången i e-handelns omsättning, medan andelen av befolkningen som e-handlar i stort sett ligger kvar på de höga nivåer som rådde i början av pandemin. Det betyder att beteendeförändringen från pandemin än så länge kvarstår, men att man nu blandar mer mellan fysisk butikshandel och e-handel, säger Johan Davidson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063