23948sdkhjf

Permobil i kampanj med modemärke: ”Vill inspirera till att tänka nytt”

Rullstolsföretaget Permobil inleder ett samarbete med modemärket Lou Dehrot. Tillsammans skapar de en kampanj för att utmana stereotypa synsätt och inspirera till att se möjligheter hos varje individ.

Bakom modemärket Lou Dehrot finns svenska Louise Linderoth som designar kläder för personer som kör rullstol. För det har hon fått flera utmärkelser och deltagit i samarbeten med stora klädkedjor.

Hennes märke är skapat för sprida en insikt om att mode i första hand handlar om personen som bär det, inte betraktaren. Det första plagget som tas fram i samarbete med Permobil är en t-shirt med budskapet “My capability is not based on your assumption”.

 Alla individer ska ges möjlighet att själva bedöma sin förmåga, i stället för att bli tillbakahållna utifrån vad andra tror och tänker att man kan. De rätta produkterna för att vara delaktig finns, det är attityden i samhället som måste förändras, säger Louise Linderoth i ett pressmeddelande.

Permobil ser samarbetet som ett sätt att stärka Louise Linderoth i hennes modeskapande, och samtidigt driva en förändring mot större mångfald och inkludering.

 Det behövs fler personer som Louise, som vill inspirera till att tänka nytt och utmana sättet att se på saker. Som företag vill vi skapa värde för människor och samhället i stort, utifrån att det är genom mångfald som vi påverkar attityder och skapar förändring, säger Martinus Rönnerman, Vice President Group Communications på Permobil, i pressmeddelandet.

Kampanjen frontas av sex personer som kör rullstol. De kommer från Sverige, Danmark, Tyskland respektive Nederländerna, och ska enligt Permobil med sina unika berättelser "förstärka grundtanken om att vi alltid ska definiera människor efter vilka de är, inte efter vårt första intryck".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079