23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Förlusterna ökar för e-handlaren Nelly

E-handelsbolaget Nelly redovisar ett resultat efter skatt på -28,5 miljoner kronor för det första kvartalet 2022 (-17,5).

Rörelseresultatet blev -23,9 miljoner kronor (-15,1) och rörelsemarginalen var -8,3 procent (-4,8).

Bruttomarginalen i kvartalet blev 44,3 procent (43,7).

Nettoomsättningen uppgick till 288 miljoner kronor (312).

Försäljningsminskningen om -7,6 procent förklaras huvudsakligen av en högre returgrad jämfört med den historiskt låga returgraden första kvartalet 2021, skriver Nelly. Returgraden för det första kvartalet uppgick till 35,2 procent (30,4).

”Ökningen i returgrad förklarades av en återgång till ett mer normalt returbeteende från mycket låga nivåer under perioden mars 2020 till mars 2021, en ändrad försäljningsmix då vissa kategorier som har en högre än genomsnittlig returgrad uppvisade en god tillväxt under kvartalet och lägre B2B-försäljning, som sker utan returrätt”, heter det.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062