23948sdkhjf

Stark start för Bubbleroom

Bubbleroom har ökat sin försäljning under början av året.

Under årets första kvartal, januari till mars, ökade Bubbleroom försäljningen med 30 procent. Nettoomsättningen, exklusive avvecklad B2B-verksamhet, uppgick till 92,9 miljoner kronor (71,5). Omsättningen inklusive avvecklad B2B-försäljning uppgick till 22,8 procent.

Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick till –3,8 miljoner kronor jämfört med –4,9 miljoner under motsvarande period i fjol. Det framgår av bolagets delårsrapport.

Bruttoresultatet ökade med 33,8 procent till följd av högre försäljningsandel av egna varumärken och högre andel fullprisförsäljning, skriver bolaget.

Ökade priser för både frakt och drivmedel har parerats med att lejonparten av försäljningen numera, enligt en strategi att minska minska andelen externa varumärken, består av plagg av egen design vilket enligt bolaget möjliggör en flexibilitet att snabbt förändra priserna till kund.

Man har också flyttat en del av lager- och logistiklösningen till Zalandos egna lager, på grund av framtida expansionsplaner utanför Norden.  

– Vi har intensifierat utvecklingstakten under kvartalet, med fokus på implementation av vårt nya automatiserade robotlager, lanseringen av sex nya marknader på Zalando-plattformen samt systemutveckling för att erbjuda digitala kundreturer. Dessa projekt kommer realiseras under innevarande år, och trots att vi kortsiktigt investerar i vår framtida affär, så lyckades vi stärka vårt underliggande resultat gentemot föregående år, säger bolagets vd, Ville Kangasmuukko Nordström, i en kommentar. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078