23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kraftig nedgång i e-handeln

E-handeln minskade kraftigt under mars jämfört med motsvarande månad i fjol. Tappet uppgår till 17 procent, enligt Svensk Handels e-handelsindikator. Inkluderas även svenska konsumenters köp från utländska e-handelsaktörer sjönk omsättningen med 18 procent. 

Under första kvartalet i år, januari till mars, backar e-handelns omsättning med totalt 13 procent jämfört med fjolåret.

En förklaring till minskningen är delvis de starka jämförelsetalen under mars i fjol. 

– E-handeln kommer under hela 2022 att behöva brottas med de mycket höga jämförelsetalen från 2021. Utan pandemin kan man inte vänta sig nya försäljningsrekord på kort sikt inom e-handeln och det mesta talar för att omsättningen blir lägre i år än 2021. Det hindrar dock inte att e-handeln, som nu i mars, faktiskt steg med drygt 2 miljarder kronor jämfört med månaden innan, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i en kommentar.

Även de genomsnittliga köpbeloppen är huvudförklaringen till den lägre omsättningen inom e-handeln jämfört med 2021.

– Utvecklingen inom e-handeln mattas nu av, men det är också ett faktum att det genomsnittliga köpbeloppet i mars 2022 var 70 procent högre än precis före pandemin. Den relativt höga omsättningen inom e-handeln skyms av rekordåret 2021, säger Johan Davidson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093