23948sdkhjf

Modekedjor backar nytt initiativ för innovationer

"Avgörande (...) att etablerade bolag och startupbolag samverkar."

Nest, som är en förkortning till New entrepreneurship for a sustainable textile industry, är den senaste satsningen i Sverige för att stötta innovationer som bidrar till att förändra textil- och modeindustrin att bli mer hållbar.

Bakom initiativet står inkubatorerna Borås Ink, Expression Umeå, Sting och Xplot och stöttas av Vinnova, Textilhögskolan i Borås och branschorganisationen Teko. Nu står det klart att modekedjorna Gina Tricot och Kappahl supportar initiativet.

– Vi ser att ett professionellt stöd till affärsutveckling är en nyckel till att lyckas och att Nest är en bra partner till det, säger Sandra Roos, som hållbarhetschef på Kappahl.

Gina Tricot ser Nest som ett viktigt arbete.

– (...) att få möjlighet att samverka med startups inom textil och hållbarhet är en viktig strategi och hjälp för oss i både utmaningar och möjligheter i vår värdekedja, säger Emma Garrote, global produktions- och hållbarhetschef på Gina Tricot.

Programansvarig för Nest är Simon Hjelte som är stolt över att få med de båda aktörerna på tåget.

– Det är direkt avgörande för att klara hållbarhetsomställningen att etablerade bolag och startupbolag samverkar. För närvarande har vi ytterligare dialog med etablerade bolag från andra branscher med syfte att öppna ett korsindustriellt samarbete, säger Simon Hjelte, programansvarig för Nest, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.188