23948sdkhjf

Så mycket ökade modeinköpen på nätet

Att konsumenterna lade mer pengar på inköp av kläder och skor på nätet i fjol snarare än i de fysiska modebutikerna är redan känt. När Postnord summerar fjolåret i den återkommande e-handelsbarometern framgår det att modehandeln ökade med 17 procent jämfört med 2020. 41 procent av svenskarna e-handlade modeprodukter per månad. Snittköpesumman per månad uppgick till 1 231 kronor. 

Detaljhandelns totala e-handel ökade med 20 procent under 2021. I kronor räknat motsvarar det en ökning med 24 miljarder. Den totala e-handelsandeln uppgår därmed till cirka 16 procent medan resten av konsumtionen sker i fysiska butiker.

Fjolårets vinnarbranscher, enligt Postnord, var dagligvaror som ökade med 35 procent, möbler och heminredning som gick upp 27 procent samt hemelektronik och apoteksvaror som ökade med 23 respektive 19 procent. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078