23948sdkhjf

Omsättningen vände uppåt för Nelly

E-handelsbolaget Nelly Group avslutade helåret 2021 med en omsättningsökning på 2,5 procent jämfört med coronaåret 2020 då bolaget backade med 4 procent. Omsättningen uppgick till 1 428,4 miljoner kronor (1 394,1), enligt Nelly.coms bokslut som släpptes i dag. 2021 blev ännu ett förlustår för bolaget. Rörelseresultatet uppgick till -38,6 miljoner kronor jämfört med -45,9 miljoner 2020. Rörelsemarginalen landar därmed på -2,7 procent (-3,3 procent). Bruttomarginalen ökade till till 44,7 procent jämfört med 43,9 procent året före. 

Under fjärde kvartalet i fjol, oktober till december, ökade omsättningen med 3,4 procent till 407,2 miljoner kronor jämfört med 393,8 miljoner för motsvarande period 2020. Rörelseresultatet vände nedåt till -3,2 miljoner kronor jämfört med en knapp vinst på 0,2 miljoner för perioden året före. Rörelsemarginalen uppgick till -0,8 procent (0,1) medan bruttomarginalen ökade till 43,4 procent (42,7).

I en kommentar till bokslutet skriver Nelly Groups vd, Kristina Lukes, att bolagets försäljning mot slutkonsument i Norden ökade med 9 procent under årets tre sista månader samtidigt som bolagets egna varumärken ökade i andel.

Under 2021 har bolaget gjort förändringar för att vända till vinst. Bland annat har en stor omorganisation skett där cirka 150 medarbetare har fått lämna bolaget. "Vi har rekryterat cirka 100 nya medarbetare, satt en ny organisation, byggt upp nya funktioner för sälj, marknad och dataanalys, stängt två kontor och centraliserat organisationen till Borås", skriver Kristina Lukes.

Nellys automatiserade lager kom i drift under fjolåret. Förutom att förkorta leveranstiderna är målet att minska lager- leverans-, och distributionskostnaderna med 35 miljoner kronor. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073