Klarna lanserar hållbara modevarumärken i sin app
Under onsdagen var det premiär i USA, Sverige och Tyskland för Klarnas nya modesatsning med hållbar profil. Till betalföretagets app har 23 varumärken knutits initialt, flera av dem svenska; bland andra Asket, Nudie jeans och Boob design. För att platsa i appen måste varumärkena uppfylla vissa hållbarhetskrav. Till sin hjälp har Klarna samarbetat med Good on you, en plattform som betygsätter modevarumärkens hållbarhetsinsatser. Samtliga 23 varumärken har fått toppbetyg av plattformen.
Klarna skriver att syftet är att bidra till ökad kännedom om hållbart mode och ge kunden insikt om vilket klimatavtryck konsumtionen bidrar till. Lanseringen av hållbara modekollektioner är ett försök för konsumenten att ta ännu mer informerade och välgrundade shoppingbeslut, enligt bolaget.
– Vår vision är att förse våra kunder med kunskap som ger dem makten att bidra till förändring, säger David Sandström, global marknadsdirektör på Klarna, i en kommentar.
Askets marknadschef, Sarah Arts, säger så här om synligheten i appen:
– Vi har varit listade på Good on You och arbetat med dem under en tid och tror att deras samarbete med Klarna kommer leda till att fler upptäcker Good on You och de varumärken som de stöder.