Glasögonmärket Corlin tar in investerare
Corlin, som grundades 2017 av studenterna Tobias Göransson och Olle Sandberg, har på kort tid blivit ett känt varumärke bland framför allt yngre konsumenter.
I sortiment finns både solglasögon, blue light-glasögon och ski goggles. Lanseringen gjordes i november 2021, och nu är det dags att utveckla konceptet och styra det mot en internationell marknad. Det gör de med hjälp av investerarna Bank Bergstöm, som är vd för Nordic Nest och investmentbolaget e-Business Partner, som består av Patrik Rees, Ola Svensson och Nils-Olof Lindersson. Samtidigt som den riktade nyemissionen genomfördes, i slutet av 2021, sålde tre mindre investerare sina andelar.
– Vi ville ha investerare som kunde stötta oss med framför allt tre saker: kunskap, kapital och kontaktnät för att bredda vårt sortiment, växa på nya marknader samt anställa flertal personer till vårt växande team. Vi vill kunna möta den växande efterfrågan på våra solglasögon och vi hade lågt lagersaldo stora delar av 2021 vilket hämmade vår tillväxt. Samtliga nya investerare har också stor kunskap i att driva e-handel och kommer vara till stor hjälp i vår internationella expansion, så vi har rätt fokus framåt och undviker så många misstag som möjligt, säger Tobias Göransson.
Målet är att företaget ska kunna växa uppemot 400 procent med hjälp av det nya kapitalet. Men hur mycket pengar de nya ägarna gått in med vill Tobias Göransson inte avslöja.
– Vi har sagt att vi väntar med att gå ut med den informationen, säger han till Habit.