23948sdkhjf

Stark slutspurt i fysisk sporthandel

God tillväxt i sporthandeln under november och december 2021 medan oktober uppvisade negativ tillväxt, enligt Sportindex från HUI och Svenskt Sportforum. Försäljningen av kläder uppvisade starkast tillväxttal.

”Efter att restriktionerna släppts i slutet av sommaren har en stark återhämtning skett i den fysiska handeln vilket bidrar till den höga tillväxten under kvartalet”, skriver aktörerna i rapporten.

Den totala försäljningen i sporthandeln ökade med 20,7 procent under fjärde kvartalet 2021 enligt Sportindex som tas fram av HUI Research i samarbete med Svenskt Sportforum.

Mätt i jämförbara enheter landade tillväxten på 18,7 procent under fjärde kvartalet och med 12,9 procent under helåret 2021.

I december ökade försäljningen i jämförbara enheter och med e-handel inräknad med 33,9 procent.

I jämförbara fysiska butiker ökade försäjningen under fjärde kvartalet 2021 med 22 procent och i december med 40 procent.

November och december var kvartalets tillväxtmånader, med en utveckling på 29,1 respektive 36,1 procent, medan oktober uppvisade en negativ tillväxt om -2,2 procent.

”Utvecklingen i branschen under kvartalet präglades av en stark återhämtning i den fysiska handeln efter restriktionslättnader, fortsatta problem med varuförsörjningen och en tidig vinter med kyla och snö”, heter det vidare.

Butiksförsäljningen, där 82 procent av försäljningen skedde, ökade med 24,4 procent under kvartalet medan e-handeln, som stod för 18 procent av omsättningen under kvartalet, växte med 6,5 procent och i rapporten konstateras att tillväxten i e-handeln var betydligt svagare  jämfört med årets tidigare kvartal.

Sporthandelns e-handelsandel landade på 16 procent under helåret 2021, en uppgång med 1 procentenhet jämfört med 2020.

Segmentet som ökade starkast under fjärde kvartalet var kläder. Försäljningen av kläder uppvisade en tillväxttakt om 24,0 procent och högst var tillväxten under november och december.

Försäljningen av kläder i sporthandeln ökade med 19,2 procent under helåret 2021, jämfört med en negativ utveckling om -3,4 procent under 2020.

Klädförsäljningen i sporthandelns näthandel ökade med 33,3 procent i fjol och med 16,8 procent i den fysiska handeln.

Skoförsäljningen ökade med 8,0 procent under fjärde kvartalet där november hade starkast tillväxt. Vinterkategorin outdoor/kängor ökade med 14,8 procent under kvartalet.

Skoförsäljningen ökade med 10,9 procent under helåret 2021, jämfört med -0,2 procent under 2020. Försäljningen av skor ökade med 16,5 procent i e-handeln och 10,0 procent i den fysiska handeln under fjolåret.

– Två års pandemi har skapat en enorm efterfrågan av våra produkter för individuella sporter som exempelvis löpning och längdskidåkning. Längdsäsongen inför Q4 2021 fick en perfekt start i Sverige med hjälp av tidig kyla och snö. Med hjälp av våra professionella återförsäljare och ett starkt konsumentintresse för våra produkter inom kategori Längdåkning, är vi både stolta och glada för den fina tillväxt vi har fått uppleva under fjärde kvartalet, säger Simon Sjöberg, nordisk försäljningschef Salomon Vintersport i en kommentar.

Här finns rapporten i sin helhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065