23948sdkhjf

Sälj direkt till konsumenten: Skräddarsytt med D2C

Allt fler prestigefyllda varumärken har öppnat en direktkanal till sina kunder. D2C, Direct-to-Consumer har många fördelar – men affärsmodellen måste hanteras rätt för maximal utväxling, tipsar experterna.

E-handeln av kläder på nätet ökar stadigt och allt fler modemärken satsar nu på D2C-modellen där man hoppar över återförsäljarna för att skapa direktkontakt mellan produktionen och konsumenten. Större möjligheter att leverera skräddarsydda och kundanpassade produkter är en av fördelarna – stärkt lojalitet och lägre kostnader är några andra. Allt man behöver är en hemsida där konsumenterna kan handla online. 

Salesforce är världens största plattform för digitala kundrelationer, med Frank Rombouts som ansvarig för e-handel i Sverige och Finland. Han förklarar bakgrunden till det växande intresset för D2C: 

– D2C-modellen har blivit extra populär i kölvattnet efter pandemins nedstängningar och restriktioner som fick konsumenterna att handla mer på nätet. Då insåg många verksamheter att det var lönsamt att sälja sina produkter online och bland de nystartade företagen är det en stor del som satsar uteslutande på D2C.      

Men D2C handlar inte bara om att maximera försäljningen på kort sikt. 

– Det handlar i lika stor utsträckning om att skapa en närvaro på nätet som ökar varumärkeskännedomen och stärker relationen mellan kund och varumärke, tillägger han.

Visst finns det besparingar att hämta genom att inte sälja genom återförsäljare. Men viktigare är att man kan skapa innehåll kring sin tillverkning och historia för att bygga trovärdighet och expertis. D2C-modellen ger också mer frihet att experimentera med nya produkter i sortimentet på den egna hemsidan.

– Här kan man fritt testa intresset för nya produkter och produktvarianter utan att behöva gå via återförsäljarna. Här styr man helt själv vilka produkter som produceras och säljs till konsumenterna

Nya sätt att samarbeta

Många modemärken satsar på att sälja både D2C och via återförsäljare. Frank Rombouts varnar dock för fallgropar längs vägen och säger att det är viktigt att balansera olika intressen.

– Det kan uppstå konflikter efter att man beslutat att satsa mer på D2C. Vad betyder det till exempel för relationen med återförsäljarna och vad kan man göra för att fortsätta ha ett bra samarbete med dem? Det är en god idé att informera återförsäljarna i förväg.

Förklara syftet med D2C-satsningen och gör klart för dem att B2B och D2C bidrar med olika saker till företaget.

Frank Rombouts tipsar också om att det kan vara en god idé att öppna dörren för nya sätt att samarbeta på:

– Skapa särskilda produktserier som endast kan köpas på din D2C-sida och hos utvalda samarbetspartners. Erbjud utvalda återförsäljare att sälja era produkter till lägre pris än det rekommenderade försäljningspriset.

Se också till att säkra produktion, kundupplevelse och infrastruktur. Att gå över från att sälja till återförsäljare till att sälja D2C kräver ofta justeringar av distributionskedjan.

– Se över vilka delar av verksamheten ni bör hantera själva och vad som är bättre att ni outsourcar. Det kan till exempel vara en bra idé att anlita experter för att sköta orderhanteringen och så ska ni naturligtvis ha etablerat ett bra samarbete med de olika fraktbolagen. Slutligen kan det vara en bra idé att avsätta extra tid för att jaga rätt på bra priser för leveransen av produkterna. 

250 miljoner användare över hela världen utnyttjar varje dag Salesforces molnplattform för att bygga en starkare relation till sina kunder. Och det behövs – kunderna är kräsnare idag och förväntar sig mycket mer än i e-handelns barndom, påpekar Frank Rombouts: 

– Konsumenterna vill helst köpa produkter från varumärken och företag de litar på, blir inspirerade av och som tillgodoser deras behov. Därför är det viktigt att skapa bra relationer till sina kunder, till exempel genom att engagera dem med relevant kommunikation och erbjuda fördelar de verkligen bryr sig om.

Det handlar om att hela tiden utvecklas och förbättra sig så att man alltid kan uppfylla kundernas behov. Här är några av de områden som är bra att investera i: 

Innehåll

Se till att kontinuerligt dela bra innehåll på din webbplats, sociala medier, via mejl och eventuellt via sms. Och kom ihåg att det inte bara handlar om text och budskap, men även i hög grad om er visuella identitet, hur ni använder grafik, videor med mera. Allt detta hjälper till att skapa och utveckla ert varumärke. 

Kundtjänst

Ge konsumenterna bra alternativ för självbetjäning. Det kan till exempel vara en god idé att ha en riktigt genomarbetad FAQ-sida där de kan hitta svar på vanliga frågor, precis som det kan vara lönsamt att investera i chatbots som kan hjälpa kunderna precis när de behöver det – och om problemet är för avancerat för att chatbotten ska kunna lösa det så kan den hjälpa till att sätta kunden i kontakt med rätt medarbetare. 

Personalisering

AI kan hjälpa till att skapa en mer personlig köpupplevelse för era kunder. Med artificiell intelligens kan ni nämligen använda kundernas beteende och preferenser som utgångspunkt för att välja vilket innehåll och vilka budskap kunden ska exponeras för. Det ökar sannolikheten för att det slutar med att de gör ett köp.

Vill du läsa mer om Salesforce Commerce Cloud hittar du mer info här.

Vill du läsa mer om D2C hittar du det här

Vill du ta del av guiden “Going Direct to Consumer” klickar du här

Detta är Salesforce

Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.

 Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

Vill du läsa mer om Salesforce Commerce Cloud hittar du mer info här.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062