23948sdkhjf

Dr Martens ökade vinsten med 46 procent

Den brittiska skotillverkaren Dr Martens ökade vinsten med 46 procent till 61,6 miljoner pund under den sexmånadersperiod som sträckte sig till den sista september.

Försäljningen ökade med 16 procent till 370 miljoner pund, då bolaget gynnades av ökad e-handel och butiker som åter öppnade efter pandeminedstängningar, skriver Financial Times.

Dr Martens uppgav dock att det har fortsatt vara svårt att få leveranser till USA, bolaget största marknad, vilket kostat 15 miljoner pund i utebliven försäljning från Nord- och Sydamerika under det senaste kvartalet. Enligt Dr Martens vd Kenny Wilson har vissa återförsäljare haft brist på varor under den inledande säljperioden före jul, då trängsel i amerikanska hamnar stört distributionen. Han räknar dessutom med att problemen kommer att fortsätta in på nästa år.

Bolagets enskilt största verksamhetsmässiga problem under det gångna halvåret ska dock ha varit svårigheter att boka fraktcontainrar och fraktfartyg, samt stängningen av tre tredjepartsfabriker på grund av pandeminedstängningar i Vietnam - fabriker som svarar för omkring en tredjedel av den totala produktionskapaciteten.

Stigande kostnader innebär enligt Kenny Wilson att Dr Martens avser att höja priserna i både USA och Europa för första gången på två år.

"Allting stiger världen över: råvarukostnader stiger, transportkostnader stiger. /…/ Fundamentalt sett behövs prishöjningar för att täcka upp för den inflationen", sade Kenny Wilson till tidningen.

Från i somras ökade priset på ett par av bolagets kända boots av modellen 1460 i Storbritannien från 149 till 159 pund, sade han vidare.

Dr Martens-aktien hade klockan 15.15 sjunkit drygt 5 procent på Londonbörsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125