23948sdkhjf

Svensk Handel: Tydlig tillväxt i e-handeln igen

Försäljningen inom e-handeln ökade igen i oktober efter att ha minskat med 3 procent i september, uppger Svensk Handel. Fler köp och högre genomsnittliga köpbelopp driver tillväxten snarare än tillströmningen av nya kunder.

Försäljningen i den svenska e-handeln ökade med 7 procent i oktober, enligt Svensk Handels E-handelsindikator.

Den samlade e-handeln, där även svenska konsumenters köp från utländska e-handlare ingår, uppvisade en tillväxt om 12 procent för oktober.

Hittills i år, januari till oktober, landar tillväxten i e-handeln på 16 procent jämfört med samma period förra året.

”Innan pandemin slog till med full kraft i mars förra året var omsättningen i e-handeln lägre. Men även under månaderna april till oktober i år har den totala e-handelsomsättningen varit högre än under 2020”, konstaterar Svensk Handel och förbryllas av att tillväxten i e-handeln är fortsatt hög trots starka jämförelsesiffror. 

– Förra månaden såg vi en dämpad e-handelstillväxt när många vände tillbaka till arbetsplatser och fysisk butikshandel. I oktober växer dock e-handeln igen med tydliga 7 procent jämfört med förra året. Det är väldigt starka siffror, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Hittills i år har den inhemska försäljningen av mode, kläder och skor, uppvisat en tillväxt på nätet om 23 procent medan försäljningen av hemelektronik ökat med med 22 procent och möbler och heminredning med 20 procent under samma period. För e-handel av livsmedel, exklusive alkohol och tobak, ligger ökningen på 11 procent till och med oktober.

– Det var nog få som trodde på så höga tillväxttal för e-handeln i år efter rekordtillväxten under 2020. Det är dock inte så många fler i befolkningen som handlar på nätet, förklaringen till den fortsatta tillväxten är snarare fler köp och högre genomsnittliga köpbelopp bland dem som redan handlar på nätet, säger Johan Davidson.

Vidare konstaterar Svensk Handel att e-handeln från utlandet ökade under oktober och att konsumenterna framförallt valde att handla kläder och skor.

Svenska konsumenter beräknas ha e-handlat för 14 miljarder kronor, räknat på samtliga nämnda kategorier, från utländska e-handlare de senaste tolv månaderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079