23948sdkhjf

Försäljningen under Black friday väntas öka med 1,5 miljarder kronor

Försäljningen under Black friday har uppvisat tvåsiffriga tillväxttal, med undantag för fjolåret, sedan shoppingfenomenet slog igen på allvar i Sverige 2017.

Försäljningen under Black Friday/Week väntas öka till 9 miljarder kronor i år, från 7,5 miljarder kronor 2020.

Det skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande. Bedömningen görs utifrån en enkätundersökning.

Black Friday är dagen efter Thanksgiving, som i år infaller den 26 november. Black Weekend är helgen mellan Black Friday och Cyber Monday, och Black Week ett samlingsbegrepp för kampanjperioden under hela den vecka Black Friday pågår.

Black Friday slog igenom på allvar i Sverige 2017, då det handlades för drygt 5 miljarder kronor. Sedan dess har försäljningen uppvisat tvåsiffriga tillväxttal varje år med undantag för fjolåret då restriktioner till följd av coronapandemin medförde att den fysiska handeln gick sämre än vanligt.

Detta uppvägdes till viss del av ökad e-handelsförsäljning men medförde att tillväxttalen från tidigare år inte kunde matchas, och försäljningen landade på 7,5 miljarder kronor.

I år lär dock många konsumenter återvända till butikerna vilket kommer att bidra till en återgång till högre tillväxttal. Dock uppger var tredje konsument att de enbart kommer att handla på nätet. 

Andelen konsumenter som anger att de kommer att köpa julklappar under rean är fortsatt hög om än något lägre än förra året. Sammantaget planerar en ungefär lika stor andel av konsumenterna att handla i samband med Black Friday i år, jämfört med förra året. Den lilla nedgång som märks mot förra året vägs dock upp av befolkningsökningen.

En mer betydande skillnad jämfört med förra året är att de angivna köpbeloppen per konsument i genomsnitt har stigit relativt kraftigt.

”Sannolikt gynnas fortfarande handeln av att konsumenterna har mer pengar kvar i plånböckerna till följd av att exempelvis utlandsresande, kultur- och nöjesevent och hotell- och restaurangbesök ännu inte är tillbaka fullt ut på den nivå som förelåg innan pandemin”, skriver Svensk Handel.

Hemelektronik, kläder och skor toppar listan över vad flest konsumenter planerar shoppa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093