23948sdkhjf

Zalando överträffar förväntningarna – antalet aktiva kunder ökar kraftigt

Nätmodehandlaren Zalando omsatte 2.283 miljoner euro under årets tredje kvartal, motsvarande en försäljningstillväxt på 23,4 procent.

Snittestimatet av tre analytikers prognoser, som Infront Data sammanställt inför rapporten, låg på en omsättning på 2.258 miljoner euro och en försäljningstillväxt på +22,1 procent.

Zalandos justerade rörelseresultat uppgick till 9,8 miljoner euro, att jämföra med förväntade 9,17 miljoner euro.

Zalando upprepar sina prognoser för helåret 2021. GMV-försäljningen ("gross merchandise value") spås öka med 31-36 procent och att intäktstillväxten ska bli 26-31 procent. Det framgår av Zalandos delårsrapport.

Nätmodehandlaren upprepar vidare att det justerade rörelseresultatet helåret 2021 ska landa inom intervallet 400-475 miljoner euro.

Inför rapporten räknade analytikerna i snitt med att GMV-försäljningen helåret 2021 ska öka med 35 procent och intäkterna med 29,9 procent, enligt Infront. Det justerade rörelseresultatet väntades bli 470 miljoner euro

"Gross merchandise value" är ett mått på värdet på produkter sålda via Zalandos plattform, inklusive moms.

Zalandos antal aktiva kunder ökade till 46 miljoner under det tredje kvartalet 2021, en uppgång med 30 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Det framgår också av delårsrapporten.

Under kvartalet ökade sajtbesöken med drygt 30 procent till drygt 1,7 miljarder besök. Antalet order i kvartalet steg med 27 procent till 56 miljoner order.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093