23948sdkhjf

Efter tappet hoppas Svea på rejäl digital tillväxt

Lanserar ny webbutik och siktar på att 80 procent av omsättning ska komma från den egna digitala kanalen.

Efter de sista butikerna stängde i fjol har Svea stort digitalt fokus och siktar på att den egna e-handeln ska lyfta rejält. Ambitionen är att den egna digitala kanalen ska svara för 80 procent av modeföretagets omsättning inom tre år.

I dag svarar Sveas webbutik för 50 procent av försäljningen vilket också är ett rejält lyft, och enligt en strategi om att ta grepp om den egna försäljning och växa digitalt genom att ha färre men utvalda återförsäljare, sedan 2018. Då stod den egna webbutiken för 20 procent av omsättningen.

– Efter en omfattande omställningsperiod är vi nu 100 procent redo att på nytt lyfta Svea till nya höjder. Under de 25 år som Svea drivits inom familjen har vi gång på gång bevisat att vi klarar av att ställa om och återhämta oss, och denna omställning är inget undantag. Vi har nu ett otroligt kompetent team som brinner för e-handel på plats, en solid e-handelslösning på Centras skalbara plattform i botten, och en look-and-feel som genomsyrar varumärket Svea på alla beröringspunkter som tagits fram av vår byråpartner Rivercode. Vi kommer fortsätta jobba med våra återförsäljare, men satsar nu på att dubbla omsättningen i e-handeln vartannat år med målsättningen att e-handeln i framtiden ska utgöra 80 procent av försäljningen, säger Ted Wallmansson, head of marketing på Svea i en kommentar.

Svea tappade 43 procent av omsättningen mellan 2019 och 2020. 2019 omsatte modeföretaget 57 miljoner kronor medan försäljningen 2020 uppgick till 32 miljoner kronor. Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick till cirka -2 miljoner kronor 2020.

Satsning på ny e-handel inbegriper även en större insats för att nå kunder internationellt, inte minst i Norge och Danmark, men även i övriga Europa och framförallt i Tyskland. Den nya egna e-handeln betyder dock inte att företaget slopar återförsäljarledet helt men ser att tillväxten finns i digitala.

Framförallt utanför Norden är ambitionen att fortsatt jobba med större distributörer och återförsäljare, för att öka varumärkeskännedomen, för att sedan rulla ut e-handeln i fler länder.

Under åren har Svea, grundat 1998, haft två butiker i Göteborg, en i Kungsbacka, en i Stockholm och i Båstad. Därtill har företaget drivit två butiker i Norge tillsammans med en tidigare partner. Sista två fysiska butikerna stängdes under 2020.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078