23948sdkhjf

När ett plus ett blir tre – om ingredient branding

I alla kommersiella samarbeten gäller det att hitta synergier och förutsättningar för att skapa ”draghjälp” så att ett plus ett blir tre. Ett tydligt exempel på detta är så kallad ”ingredient branding” – ett framgångsrecept inom till exempel klädindustrin där olika varumärken kan jobba ihop för att öka attraktionen hos konsumenten.

För 40 år sedan revolutionerade Gore Fabrics outdoorbranschen med det vattentäta, vindtäta och andningsbara Gore-Tex-materialet. Producenter inom outdoorbranschen insåg snabbt att kunde man, förutom att använda teknologin, också marknadsföra sina kläder, skor med mera ihop med ”ingrediensen” Gore-Tex, gav detta ett stort mervärde.

Ingredient branding är en marknadsföringsstrategi där en profilerad komponent eller en ingrediens i en produkt eller tjänst adderas till en annan produkt och stärker på så sätt bådas identitet. Gore-Tex är ett av många framgångsexempel. Andra är Intel processorer i datorer, Vibram gummiyttersulor till skor eller varför inte Dolby Surround i biografernas ljudsystem?

Andreas Holm, Chief Commercial Officer på Polygiene, förklarar det här fenomenet närmare:
Ingredient branding fungerar eftersom konsumenterna i allmänhet är villiga att betala mer för en märkesprodukt som man litar på. Men tänk på att om ni ska jobba med ingredient branding, välj då varumärkesledaren inom den kategorin, just för att få den rätta draghjälpen och säkerställa att din produkt får bästa möjliga egenskaper. Det är först då som ett plus ett blir tre. 

Men om man nu vill samarbeta, vad ska man tänka på? Hur hittar man ett varumärke som kan bli ett fungerande ingredient brand till ditt eget?
– Idag är det mer än prestanda som räknas och det är viktigt att värderingarna hos ingrediensvarumärket stämmer överens med ditt eget varumärke, om ditt varumärke står för ett starkt hållbarhetsarbete, är det viktigt att ingrediensvarumärket också driver dessa frågor.

Idag är det mer än prestanda som räknas och det är viktigt att värderingarna hos ingrediensvarumärket stämmer överens med ditt eget varumärke

Andreas Holm pekar vidare på en annan frågeställning som har med hållbarhet att göra.
– Alla varumärken är laddade med olika saker och när man söker en viss egenskap finns det en del andra saker att ta i beaktande som att i dagens samhälle där hållbarhet är ledordet för alla, bör man överväga om man verkligen behöver 100 procent prestanda när 85 procent är tillräckligt.
– De resterande 15 procenten kan ju faktiskt komma på bekostnad av miljön. Missförstå mig nu inte; konsumenterna kräver en viss prestanda men det är inte alltid nödvändigt att leverera över denna om det potentiellt kan påverka hållbarheten för planeten. Eller om varumärket som har den bästa prestandan också är kända för att vara dåliga på jämställdhet. Detta är något som med största säkerhet kommer bli en större fråga framöver där värderingar kommer att styra mer och mer.

Avslutningsvis, hur viktig är ingredient branding egentligen för hela modeindustrin?
Andreas Holm menar att huruvida ingrediensvarumärken är viktigt eller inte styrs av de egenskaper som efterfrågas.
– Vill man tillverka ett vattentätt plagg som konsumenterna kan lita på, är det en fördel om det står Gore-tex på den insydda etiketten, en etikett som dessutom är fullproppad med matnyttig information för kunden i butiken.
– Om du är ute efter att ge dina plagg luktfria egenskaper som leder till att man inte behöver tvätta dem lika ofta som obehandlade plagg, vilket i sin tur ökar livslängden på ditt plagg och dessutom bidrar till en mer hållbar livsstil, då kan du välja Polygiene som är ett tryggt och välkänt varumärke.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093