23948sdkhjf

Ska göra måttsytt skalbart globalt – lanserar nytt verktyg och tar in investering

Blugiallo vill se måttsytt som framtidens produktionsmodell. Med hjälp av nytt verktyg och brygginvestering är modeföretaget redo att förbereda bolaget för att skala upp affärsmodellen på internationell nivå.

I veckan lanserar Blugiallo, grundat av Alexander Moström och Daniel Apler 2015, ett nytt digitalt måttagningsverktyg, Online Tailoring, som ska göra made-to-measure skalbart, också på en större global nivå.

Verktyget har betatestats under våren och modeföretaget menar att modellen haft en övergripande kundnöjdhet på närmare 100 procent och att 40 procent av kunderna kommit tillbaka för köp.

– Vi grundade Blugiallo för att lyckas med större mål än enbart välsittande kläder, vi vill förändra klädkonsumtionen i grunden. Med vårt nya måttagningsverktyg kan vi nu ta ett traditionellt skrå och göra det modernt och tillgängligt egentligen världen över. På under en minut kan man få precisa kroppsmått via en 3D-scanning på mobilen, och därmed beställa perfekt sittande plagg var helst i världen man än är. Något som vi ser är helt revolutionerande för hela vår industri, säger Alexander Moström, medgrundare av Blugiallo i en kommentar.

Det nya verktyget samlar, enligt företaget, in precisa kroppsmått på 30 sekunder som sedan kan översättas till måttsydda plagg. I samband med lanseringen av det nya verktyget går modeföretaget även live med en uppdaterad sajt som förutom det nya verktyget även rymmer en ny varumärkesplattform. 

Modeföretaget har även fått kapitaltillskott och brygginvestering från bland andra Kristofer Liljeberg, John Fällström och Alexander Fällström, och menar att det nya digitala verktyget blir centralt i modebolagets nästa expansionsfas.

"Vi har genomfört en mindre brygginvestering om 3 miljoner kronor, för att förbereda bolaget för nästa expansiva fas med fokus på digital skalbarhet i och med vårt nya verktyg - Online Tailoring. Inom kort planeras en större investeringsrunda med sikte på att positionera företaget som en stark internationell aktör", uppger Alexander Moström i ett mejl till Habit.

Blugiallo har försäljning digitalt men även konsultation och visning av material och plagg via showroom på Artillerigatan i Stockholm och Elementgatan i Borås samt pop up på olika platser i landet under kortare event. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078