23948sdkhjf

Så mycket har skohandelns försäljning rasat i år jämfört med 2019

Svensk Handel visar med Stilindex att kläd- och skohandeln återhämtar jämfört med i fjol men ännu är det en bit kvar till sifforna för 2019.

Försäljningen av kläder i fysisk butik, med butikernas e-handel inräknad, ökade med 26,2 procent i augusti jämfört med samma månad 2020, enligt Stilindex från Svensk Handel.

Motsvarande siffra för skohandeln visar en ökning med 22,5 procent.

– Att försäljningen inom kläd-och skohandeln fortsatt ökar är givetvis mycket glädjande och är ett kvitto på att vi sakta men säkert rör oss mot en mer normal vardag. Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att ökningen sker från låga nivåer. 2020 var ett mardrömsår för många företag inom modehandeln, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

För om försäljningssiffran för klädhandeln för augusti i år jämförs med motsvarande för 2019 ökar klädförsäljningen, uppbackad av en stark e-handel, med 3,5 procent, medan skohandeln tappar med 14 procent.

Hittills i år, januari till augusti, har klädförsäljningen ökat med 10,2 procent och skoförsäljningen med 8,4 procent. Än är det dock en bit kvar till siffrorna för 2019 och jämförs klädförsäljningen under årets första åtta månader i år med siffrorna för januari till augusti 2019 så har har försäljningen backat med 10,8 procent och skoförsäljningen rasat med 27,7 procent.

– Beskedet om lättade restriktioner som kom tidigare i veckan är viktigt för stora delar av handeln. Att fler nu återgår till kontorsjobb ökar aktiviteten i stadskärnorna och det gynnar många butiker, inte minst i våra storstäder. Det finns ett stort behov av att uppdatera garderoben efter ett och ett halvt års hemmaarbete, säger Mats Hedenström vidare.

Och även om den fysiska handeln återhämtat sig så menar Svensk Handel så påverkar det inte e-handeln negativt.

– E-handeln går fortsatt starkt och det är uppenbart att pandemin förändrat våra köpbeteenden i grunden. Även om fler nu söker sig ut på gator och torg kommer e-handeln att spela en allt viktigare roll i hur vi konsumerar kläder och skor. De handelsföretag som kan kombinera fysiska butiker med en stark digital närvaro sitter i pole position inför framtiden, säger Mats Hedenström.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109