23948sdkhjf

Inför Retaildagen: Så ökas kundnöjdheten i framtidens butiker

Sofia Valentin och Åsa Parsmo från Customer Experience First talar på Retaildagen om att skapa kundnöjdhet och öka konverteringen i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Den 8 september äger årets upplaga av Retaildagen rum och under rubriken Tekniken är viktig men människan avgörande ska bland andra Åsa Parsmo och Sofia Valentin, grundare av Customer Experience First och ägare av Joy Shop, tala om att skapa kundnöjdhet och vad som avgör om kunden genomför ett köp eller inte i den fysiska såväl som i den digitala butiken.

– Vi ska prata om de nya kundflödena av inspirations- och produktkunder som vi ser både i fysiska och digitala butiker. I våra studier och med hjälp av aggregerad data från flera kedjor och branscher så har vi identifierat vilka behov som styr våra kunder i dag men också vad som väntar i framtiden. Det handlar om vad som driver kunderna att besöka våra butiker och hur de bäst möts både i den fysiska och digitala miljön. Utöver detta så tittar vi även på vilka moment och aktiviteter under besöket som verkligen driver konvertering i dessa olika kundflöden och hur differentierad design i butikerna och olika arbetssätt hos säljarna får kunderna att handla, säger Sofia Valentin.

Vilka är de stora skillnaderna och utmaningarna när det kommer till konvertering i fysiska butiker respektive digitala kanaler?

 – Det är viktigt för hela handeln att inse att kunden som söker inspiration såväl som den som vet vad den vill ha och är produkt- och prisorienterad finns i båda kanalerna i dag. Den fysiska handeln måste bli bättre och också ha rätt verktyg för att möta kunden som är inriktad på pris, utbud och produkt, något som e-handeln varit duktig på att ebjuda med brett sortiment. E-handelsaktörerna i sin tur kan inte bara luta sig tillbaka och vila på att erbjuda ett enormt sortiment utan måste bli bättre på att erbjuda inspiration och vägledning till kunden som söker det, säger Sofia Valentin vidare. 

I år arrangeras Retaildagen som ett hybridevent där du kan välja att vara med fysiskt på plats på Epicenter på Mäster Samuelgatan i Stockholm eller delta via vår digitala plattform. Läs mer på retaildagen.com

Retaildagen arrangeras av Nordiske Medier-tidningarna Dagens Handel, Fri Köpenskap, Habit och Transport  & Logistik Idag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.047