23948sdkhjf

Stark tillväxt för Revolutionrace

Friluftsföretaget släpper första rapporten sedan noteringen på börsen i mitten av juni. Bolaget ser en stark efterfrågan i hela Europa.

Revolutionrace, som säljer egenutvecklade friluftskläder på nätet, redovisar ett rörelseresultat, ebit, på 66,7 miljoner kronor (23,0) för det fjärde kvartalet, april till juni, i det brutna räkenskapsåret 2020/2021.

Ebit-marginalen var 23,9 procent (21,5).

Justerat rörelseresultat uppgick till 79,0 miljoner kronor (23,0), enligt delårsrapporten, motsvarande en justerad marginal på 28,3 procent.

Resultat efter skatt var 47,7 miljoner kronor (15,7) och resultatet per aktie uppgick till 0:44 kronor (0:14), efter utspädning.

Nettoomsättningen uppgick till 274 miljoner kronor (109). Försäljningstillväxten var 152 procent.

En utdelning om 0:64 kronor per aktie föreslås för räkenskapsåret 2020/2021.

Jag är både glad och stolt att kunna presentera RevolutionRace första rapport som noterat bolag. Det fjärde kvartalet 2020/21 präglas av hög tillväxt och god lönsamhet och vi ser en stark efterfrågan i hela Europa. Vi uppvisar en nettoomsättningstillväxt om 152 procent under det fjärde kvartalet 2020/21 samt en ökning av det justerade rörelseresultatet om 243 procent", skriver Pernilla Nyrensten, vd, i rapporten.

I maj lanserades en lokal sajt i Spanien som följdes av lokala sajter för Belgien och Irland under sommaren. Under andra halvan av juni lanserades varumärket på Amazon i USA.

Revolutionrace noterar även en stark nettoomsättningstillväxt i inledningen av det första kvartalet, juli till september, ett kvartal som säsongsmässigt är något mindre än bolagets andra och fjärde kvartal.

Det skriver bolagets vd Pernilla Nyrensten i rapporten för det fjärde kvartalet.

"Revolutionrace är mycket väl positionerat för att fortsätta ta marknadsandelar", skriver hon i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063