23948sdkhjf

Zalandos försäljning ökade rejält

Tillväxten blev stark för e-handlaren under andra kvartalet men rörelseresultatet minskade jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

E-handlaren starka tillväxt fortsätter och under räkenskapsårets andra kvartal och GMV, Gross Merchandise Volume, steg med 40 procent till 3 787,8 miljoner euro att jämföra med en tillväxt om 33,7 procent under motsvarande kvartal i fjol då GMV-försäljningen landade på 2 706,1 miljoner euro. Omsättningen uppgick till 2 733,1 miljoner euro (2 034,7). 

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 184,1 miljoner euro för årets andra kvartal jämfört med 211,9 miljoner euro för samma kvartal i fjol.

Vid utgången av det andra kvartalet uppgick antalet aktiva konsumenter till 11,5 miljoner och Zalando uppger att fler än 10 miljoner aktiva kunder tillkommit under de senaste tolv månaderna. Även e-handlarens partnerprogram växer och när de första sex månaderna summeras var nära 4,700 fysiska butiker anslutna till Zalandos Connected Retail-program med försäljning via e-handlarens plattform.

Zalando upprepar tillväxtmål och den höjda prognosen för helåret och siar en GMV-tillväxt i spannet mellan 31 till 36 procent med ett justerat rörelseresultat om 400 till 475 miljoner euro.

Under fjärde kvartalet inleder Zalando samarbete med skönhetsjätten Sephora initialt på den tyska marknaden. E-handlaren har även lanserat e-handel i ytterligare sex länder och under juni och juli startade försäljning i Estland, Lettland, Litauen, Slovakien, Slovenien och Kroatien. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.344