23948sdkhjf

The pattern agency växer med ny tjänst

Ska underlätta företagens efterfrågan på specifika mönster och skapa nya uppdrag för mönsterkreatörer.

– Nu har vi lanserat det som fattades i vårt erbjudande. Jag tycker att vi har hittat en väldigt bra affärsmodell där vi kan utveckla plattformen framåt och expandera.

Det säger Mohammed Kossir, ny delägare och nyrekryterad affärsutvecklare till Boråsföretaget The pattern agency.

The pattern agency, som grundades för cirka fyra år sedan, är en digital agentur för skandinavisk mönsterdesign som ska förkorta ledtiderna och förenkla inköpsprocesserna för mode- och textilföretag. Ett fyrtiotal formgivare – från nyexaminerade till väletablerade mönsterkreatörer – är knutna till plattformen. Här lägger de upp mönster som företagen kan köpa.

Nyligen adderades den nya tjänsten The pattern pitch som ska möta företagens efterfrågan på specialdesignade mönster. Uppdragsgivaren kan numera skicka ut en förfrågan om ett specifikt uppdrag som når samtliga kreatörer som är kopplade till plattformen.

– Hittar inte företagen det de söker efter i mönsterbanken kan de göra en så kallad pitch, säger Mohammed Kossir till Habit.

Mönsterkreatörerna skickar in sina förslag och företagen väljer ut vilket mönster de vill gå vidare med.

– Vi tror att detta kan skapa mer nytta för våra kunder och är en chans för mönsterkreatörerna att hitta spännande samarbeten.

Tjänsten erbjuder också flexibilitet vad gäller licenstider.

– Vissa företag vill ha licenser på två eller tre år, medan andra vill ha betydligt längre licenstider, upp till tio år, säger Mohammed Kossir.

Till årsskiftet släpper The pattern agency ytterligare en ny tjänst; The forecast – en digital trendrapport som ska ges ut två gånger per år och som tas fram med branschexperter.

– Tillsammans paketerar vi framtidsanalyser vad gäller mönster och mönsterdesign. Vi kommer ha AI-teknik som tolkar och presenterar nya mönster, som vi är ensamma om, säger Mohammed Kossir.

Långsiktigt är målet för The pattern agency att expandera.

– Genom att paketera om våra tjänster så kommer vi förhoppningsvis ta över marknaden. Vi är unika med skandinavisk design och att företagen äger mönsterna en viss tid, säger Mohammed Kossir.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125