23948sdkhjf

Rizzo Group: "Omöjligt att prestera resultat under kvartalet"

Sko- och accessoarkoncernen har det fortsatt kämpigt. Försäljningen backade och rörelseresultatet försämrades något under tredje kvartalet. Bolaget ser dock ljuset i tunneln och uppger att försäljningen kom i gång mot slutet av kvartalet.

Sko- och accessoarkoncernen Rizzo Group, vars moder- och dotterbolag befinner sig i rekonstruktion sedan den 23 mars respektive 23 april, lägger ett tredje kvartal bakom sig som fortsatt är hårt präglat av den pågående coronapandemin.

Under tredje kvartalet, perioden mars till maj, uppgick koncernens nettoomsättning till 67,2 miljoner kronor (68,4).Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 1 procent under kvartalet.

Rörelseresultatet uppgick till -55,0 miljoner kronor jämfört med -53,9 för motsvarande kvartal i fjol.

Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till -30,8 miljoner kronor (-35,2).

Resultat efter skatt uppgick till -58,1 miljoner kronor (-58,4).

”Det är förstås omöjligt att prestera resultat under kvartalet då mars och april var katastrofala. Nu ser vi väldigt positivt på att maj blev en vändpunkt där vi nu håller alla tummar vi har för att vi äntligen börjar ta oss ur det järngrepp som pandemin har hållit oss i under 15 månader”, skriver vd Lars Fins i rapporten och uppger att tecken till ökad försäljning syns både i Sverige och Norge.

I Norge kunde samtliga butiker för Morris öppna igen den 8 maj efter att ha tvingats till tillfälliga stängningar under mars och april för 25 av kedjans 34 butiker med anledning av coronapandemin.

Vidare framgår i rapporten att försäljningen inom affärsområde skor minskade med 4,0 procent i jämförbara enheter under kvartalet. Försäljningen inom accessoarer ökade med 13,0 procent i jämförbara enheter. ”Minskningen förklaras av försäljningsutvecklingen i våra avdelningar på NK och online”, skriver bolaget i rapporten och uppger vidare att ”utifrån kategoriperspektivet är det kategori res (resväskor, reseaccessoarer) och skor som är extra hårt utsatt, vilket till största del förklaras av negativa effekter från coronapandemin samt till viss del från negativa varuförsörjningseffekter till följd av företagsrekonstruktionen som bolaget gick in i 23 mars 2021”.

Koncernen gjorde en större ackordsvinst från den första rekonstruktionen under hösten 2020 och har dessutom gjort besparingar och sänkt omkostnader med närmare 100 miljoner kronor. Men trots nyemission har bolaget haft svårt att parera coronapandemin; något som ledde till bolagets andra rekonstruktion på kort tid i våras.

Den den 22 juni meddelade bolaget att man ingått ett finansieringsavtal med Peter Forsbergs och Nicole Nordins bolag Archelio Capital AG om cirka 12,2 miljoner kronor och på kontrollstämman för Rizzo Group AB den 23 juni fattades beslut om fortsatt drift av bolaget.

Under kvartalet har koncernen öppnat en tillfällig outlet i Barkarby i Syockholm som ska hålla öppet till den 15 juli. Därtill fortsätter arbetet med att uppdatera butikerna och under och efter kvartalet har fyra butiker gjorts om till nya konceptet vilket gäller butikerna i Gävle, Avion i Umeå samt Farsta och Gallerian i Stockholm.

Vid utgången av kvartalet uppgick antalet butiker till 94 jämfört med 101 vid utgången av motsvarande kvartal i fjol.

I midommarveckan blev det även känt att Rizzo inleder samarbete med Zalando Connected Retail i syfte att nå fler kunder och generera ökad försäljning av koncernens varumärken och produkter och för kedjans 94 butiker.

För oss är Zalando Connected Retail en bra lösning, då det ger oss tillgång till en helt ny försäljningskanal." säger Jonas Stille, CCO på Rizzo Group. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094