23948sdkhjf

Nytt index för sporthandeln: "Efterlängtat facit över utvecklingen"

Nya indexet Sportindex ska redovisa försäljningsutvecklingen i sportbranschen och statistiken tas fram av Svenskt Sportforum, som tagit initiativ till att redovisa statistiken, i samarbete med HUI Research.

Rapporten bygger på försäljningsstatistik som samlas in fyra gånger per år och baseras i dagsläget på försäljningssiffror från Stadium, Intersport, XXL, Team Sportia, Stadium Outlet, Löplabbet och Sneakers Point; aktörer som tillsammans utgör halva den svenska sporthandeln. Förhoppningen är att fler aktörer ska ansluta.

– Sportindex är ett efterlängtat facit över sporthandelns utveckling som baseras på siffror från de ledande aktörerna i branschen. Vi ser även en stor möjlighet att utveckla Sportindex framöver. När fler sportaktörer hoppar på tåget kommer Sportindex kunna presentera siffror på ännu finare nivå, där exempelvis utrustning bryts ner på sju underkategorier såsom alpint, cykel och outdoor. Då kommer sporthandeln ha ett bättre statistikunderlag än de flesta andra branscher, och det ger goda förutsättningar att skapa tillväxt och lönsamhet, säger Claes Forsberg, vd på Svenskt Sportforum i en kommentar.

Försäljningen redovisas uppdelat på de tre huvudkategorierna kläder, skor och utrustning. Försäljningen redovisas uppdelat på de tre huvudkategorierna kläder, skor och utrustning. Kläder stod för 44 procent av försäljningen 2020 medan skor stod för 26 procent av försäljningen i sporthandeln i fjol.

– Som leverantör har vi ett stort behov av den statistik som Sportindex presenterar. Vi måste anpassa utbudet efter konsumenten och deras efterfrågan, och det har saknats underlag för det, säger Johan Ekeroth, vd på Didriksons i en kommentar.

Sportindex publiceras kvartalsvis och på tisdagen presenterades siffror för årets första kvartal men även för helåret 2020. Under första kvartalet 2021 ökade försäljningen i sporthandeln med 15,0 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Mätt i jämförbara enheter låg tillväxten på 21,4 procent. 

I jämförbara fysiska butiker låg tillväxten på 15,2 procent under första kvartalet samtidigt som e-handeln uppvisade tillväxttal om 59,5 procent.

E-handeln står för 18 procent av den totala försäljningen i sporthandeln  vilket kan jämföras med en e-handelsandel på 10 procent år 2019.

I rapporten konstateras att sporthandeln påverkades ”positivt av relativt låga jämförelsetal, gynsamma väderförhållanden, fler kunder i de fysiska butikerna samt en kraftig e-handelstillväxt”.

Sportindex för andra kvartalet 2021 publiceras kring månadsskiftet juli och augusti. Här finns indexet i sin helhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078