Så blir Stockholm Fashion Week: ”Ställt om för att bättre uppfylla de behov som finns nu”
Den 31 augusti till 2 september äger modeveckan Stockholm Fashion Week rum och formatet blir enligt arrangören nytt, i hybridformat och som är än mer konsumentnära. Temat för visningsdagarna är ledarskap och bland de varumärken som deltar lyfter arrangören fram Stand Studio, BLK DNM och Diemonde. Ett 25-tal varumärken väntas delta.
– Modeveckan har precis som branschen och världen i övrigt ställt om för att bättre uppfylla de behov som finns nu. Vi har ett tydligt fokus på hållbarhet och demokrati men vi vill samtidigt uppmuntra kreativiteten och magin i mode. Vi ser också ett starkt behov av personliga möten, digitala såväl som fysiska, säger Catarina Midby, generalsekreterare, Swedish Fashion Association och ansvarig för modeveckan i en kommentar.
Den nya modeveckan produceras i ett hybridformat runt fem olika delar och inleds med en halvdagskonferens om mode, hållbarhet, teknologi och innovation med i huvudsak digitala samtal och presentationer som presenteras under ett fysiskt event på hotellet At Six i Stockholm.
De andra delarna under veckan består blad annat i kollektionspresentationer som blir likt de två senaste säsongerna digitala filmer och inspelade modevisningar som visas för en digital publik på Stockholm Fashion Weeks sajt.
Veckan bjuder också på fysiskt inslag bland annat i form av en “Sustainable Fashion Hub” på Norrmalmstorg där ”cirkulära varumärken med nya hållbara affärsmodeller” deltar och visar upp sig. Lokalen är öppen för både press och allmänhet och det blir ett nytt tema med nya varumärken varje dag.
Vidare uppger arrangören att "modeveckan har också ett ökat fokus på de nya designertalangerna under “Swedish Fashion Talents” samt designskolorna som visar sina avgångselevers kollektioner.