23948sdkhjf

Lindex vill förlänga plaggens livscykel – börjar sälja secondhand

Satsningen på återbruk av barnytterplagg först ut.

Lindex har som mål att att öka livscykeln hos varje plagg då en så stor del av miljöpåverkan är kopplad till produktionen av produkten.

Därför har kedjan initierat en cirkulär affärsmodell där en en satsning på återbruk av barnytterplagg är först ut.

Målet är att kedjans barnplagg ska användas av minst tre barn. Under våren har kedjan startat ett pilotprojekt där kunden haft möjlighet att skicka tillbaka barnets urvuxna ytterplagg, via sajten, och de använda plaggen ska säljas i utvalda butiker i Sverige med start i höst. Kunden få ersättning i form av medlemspoäng.

– Klimatet kommer inte vänta och en av de viktigaste sakerna vi behöver göra för vår framtid är att spara på naturresurser genom att förlänga livslängden på produkter. Idag hänger många plagg stora delen av sin livstid i en garderob utan att användas. På Lindex vill vi uppmuntra och göra det enklare för våra kunder att vara en del av förändringen. Med vår second hand kan vi ge våra kunder både möjligheten att lämna in kläder som inte används längre och att köpa plagg som redan uppskattats av någon annan. Det är en cirkulär affärsmodell som förlänger livslängden på våra plagg och som vässar vårt totala erbjudande för att möta våra kunders behov, idag och imorgon. En win-win för vår kund och för klimatet” säger Anna-Karin Dahlberg, Hållbarhetschef på Lindex.

Efter vårens test med baby- och barnytterplagg utforskar Lindex även ett test kopplat till befintliga textilinsamling i butik. I samarbete med Lindex lokala partner i Norge, ska utvalda damplagg som lämnats in av kunder att säljas i kedjans nyaste butik i Oslo Byporten.

Lindex har skapat en portal för returnering av plagg, med hjälp av Microsoft Power Apps, för att automatisera återtaget. För att förenkla insamling har kedjan även tittat på bland annat plaggunika QR-koder.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.172