23948sdkhjf

Nytt samarbete ska främja Isbjörns expansion

Ska hjälpa outdoormärket växa globalt.

Outdoormärket Isbjörn of Sweden har inlett samarbete med tyska GoJungo som fungerar som en koordinator mot olika e-handelsplattformar och marketplace.

Detta för att växa globalt under kontrollerade former och underlätta och förenkla logistiken kring expansionen; och röja eventuella tidigare hinder då GoJungo hjälper Isbjörn att nå nya slutkunder via plattformar som Amazon, Zalando, Otto, MyToys, About You och Avocado Store i Tyskland.

Samtidigt kan koordinator även säkerställa att kommunikationen kring varumärket och att Isbjörns hållbarhetsprofil och arbete tydligt framgår.

– Det är ett arbetssätt för framtiden helt klart och Isbjörn är givetvis stolta över att vara långt framme i den här processen. Vi har börjat med att lansera tjänsten i Tyskland och har numera ett mindre lager på plats i Frankfurt för snabba och effektiva leveranser till slutkund, men ser efter bara några veckors tid ”live” att detta är ett affärsområde vi kommer att fortsätta expandera i takt med att vår koordinator erbjuder fler länder i Europa och övriga Skandinavien, uppger Maria Frykman, vd, i ett mejl till Habit.

Hon menar att det är ett nytt sätt för varumärken, stora som små, att på ett effektivt och kontrollerat sätt arbeta med de stora e-handelsplattformarna, som Zalando och Amazon. Ett arbetssättet som möjliggör för varumärket att bibehålla kontrollen över prissättning och över hur varumärket presenteras på de stora plattformarna, samtidigt som företaget bara behöver ha en kontakt, den med koordinatorn, oavsett mängden plattformar det kopplar upp sig mot.

Habit har tidigare berättat att Isbjörn of Sweden såg en snabb utveckling i den egna e-handeln i fjol som ökade med 150 procent jämfört med föregående år. Outdoormärket ser även stor tillväxt generellt och bolaget gjorde, coronapandemin till trots, sitt bästa år någonsin, perioden maj 2020 till april 2021. Omsättningsmässigt ökade bolaget med 20 procent och resultatet landar på 11 procent EBITDA.

Maria Frykman meddelar också att det nya året 21/22 inletts väl och  orderstock till höst/vinter 2021 överstiger föregående års nivåer med 30 procent.

Bolaget har nyligen rekryterat en e-handelschef för att expandera den egna digitala affären ytterligare.

 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094