23948sdkhjf

Stronger med ny majoritetsägare

Polaris har förvärvat 51 procent av snabbväxande e-handelssuccén Stronger.

Rykten har en tid gjort gällande att Stronger var på väg att ta in delägare. Nu står det klart att riskkapitalbolaget Polaris förvärvar 51 procent av activewearmärket.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att ”Polaris och grundarna av Stronger har ingått ett partnerskap där Polaris skall bistå grundarna och ledningen på Strongers fortsatta tillväxtresa.”

– Stronger är ett välskött och lönsamt tillväxtbolag och vi är imponerade över vad grundarna och ledningen har byggt upp – en väl genomtänkt affärsmodell och varumärke – som lett till en fantastisk utveckling. Bolaget agerar på en attraktiv tillväxtmarknad, drivet av ökad fokus på hälsa och vi ser fortsatt stor tillväxtpotential framöver – främst genom fortsatt internationell expansion. Vi ser fram emot att bistå grundarna och ledningen med vår erfarenhet av bolagsutveckling, säger Johan Pernvi, ansvarig partner på Polaris.

Trots nya majoritetsägare har bolaget ännu inte tagit in något kapital. "Det är med andra ord ingen traditionell 'runda' eller kapitalanskaffning utan det handlar om ett delförvärv och ett köp av befintliga aktier", skriver Henrik Grundén till Habit. 

Han och Joel Almqvist samt Juri Gendelman grundade Stronger 2014, och ska fortsätta i sina aktiva roller i bolaget. Stronger har vuxit snabbt och stadigt och har under de senaste åren haft en årlig tillväxt på mer än 100 procent.

I mars kommunicerade bolaget att omsättningen för 2020 landade på 310 miljoner och att siktet är inställt på att nå 1 miljard kronor i omsättningen 2022.

– Vi har med organisk tillväxt lyckats skapat ett fantastiskt varumärke med en tydlig vision. Vi är väldigt positiva över det stärkande tillskottet och vi i grundarteamet kommer att fortsätta våra aktiva roller i Stronger med visionen att inspirera till glädje och fysisk aktivitet i vardagen. Vi är glada att välkomna Polaris in i ett partnerskap för att tillsammans axla våra ambitiösa tillväxtplaner och att nå ut och inspirera fler kvinnor både i Sverige och internationellt, säger Henrik Grundén, medgrundare av Stronger.

I början av mars i år lämnade Strongers medgrundare Henrik Grundén över vd-posten i det snabbväxande e-handelsbolaget till Annica Rantala, som varit verksam i bolaget sedan 2019.

– Det skall bli spännande och utvecklande att påbörja en ny fas med Polaris som partner. De kommer att tillföra kompetens och erfarenhet till vårt snabbväxande team. Vi kommer att fortsätta att skapa tillväxt genom globalisering, värdeskapande influencer marketing samt ett erbjudande som täcker upp för allt fler behov både under och efter träning. Med hjälp av den starka tillväxtkultur som finns bland våra anställda och genom att rekrytera ännu fler talanger framöver, samt att fortsätta att skapa ett varumärke som formas av kundinsikter - kommer vi att nå vårt mål på 1 miljard kronor inom en mycket överskådlig framtid, säger Annica Rantala i en kommentar.

Stronger har huvudkontor i Stockholm och hade i början av 2021 40 anställda.

I fjol sålde Stronger mer än en halv miljon tights till över 100 länder runt om i världen. Sverige är alltjämt bolagets största marknad, där märket omsätter 32 procent och har en fortsatt tillväxt, men således sker mer än 60 procent av försäljningen internationellt, där Tyskland och Benelux regionen i dag utgör de största marknaderna utanför Strongers hemmamarknad.

– Vi omsätter 32 procent i Sverige och fortsätter att växa här, men även USA, Australien och Nederländerna. Belgien, Norge och Storbritannien är redan viktiga och stora marknader för oss, sa Annica Rantala i en intervju med Habit tidigare i vår.

I intervjun berättade hon även att produktutbudet ska breddas och vid sidan av activewear växer loungewear och nu står bolaget även inför en lanseringen av en större badkollektion efter ett lyckosamt test i fjol då kollektionen tog slut efter en dag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078