23948sdkhjf

MQ Marqet outsourcar e-handelsavdelningen – ska ge flexibilitet

E-handel står för drygt 20 procent av modekedjans omsättning. Under de senaste kvartalet ökade den digitala försäljningen med 100 procent.

Sedan hösten 2020 har MQ Marqet samarbetat med Omniarch för utveckling av den digitala affären. Nu fördjupas samarbetet då modekedjan outsourcar den egna e-handelsavdelningen.

– Vi har med Omniarchs team sett potentialen i vår digitala affär realiseras, samtidigt som mycket arbete återstår. Vi ser det fortsatta samarbetet som en naturlig utveckling av en redan mycket god relation. Omniarch tillför expertkompetens men framför allt flexibiliteten som vi behöver. Vi kommer genom det utökade samarbetet snabbare kunna anpassa teamet inom de delar av vår e-handel som ger bäst effekt för stunden, säger Ingvar Larsson, vd, MQ Marqet i en kommentar.

Modekedjans e-handeln har enligt vd Ingvar Larsson ökat med 100 procent under det senaste kvartalet.

Hur påverkar det utökade samarbetet med Omniarch organisationen?

– Vi inledde redan i höstas ett samarbete med Omniarch och har nu som ett led i vår fortsatta satsning på e-handeln utökat detta samarbete med experter inom fler områden kopplat till digital tillväxt. Vi genomförde i samband med detta en omorganisation där vi i dag har färre i vår egen organisation som arbetar med e-handeln. Vi arbetar dock mycket nära Omniarch och har från start betraktat dem som medarbetare och kollegor, uppger Ingvar Larsson i ett mejl till Habit.

– Vi ser att vi genom detta får en flexibel och agil modell för ökad tillväxt samt tillgång till några av marknadens bästa förmågor inom specifika områden. Vår e-handel står i dag för drygt 20 procent och under senaste kvartalet såg vi en 100 procentig tillväxt. Utöver vår egen e-handelskanal har vi dessutom vårt samarbete med Zalando där vi nu säljer våra egna varumärken på sju europeiska marknader, uppger Ingvar Larsson vidare.

Från Omniarch är det Cristoffer Winter som leder utvecklingen av modekedjans e-handel.

– Vi är glada över att få utökat förtroende för vår förmåga att skapa tillväxt inom e-handeln. Med Cristoffer Winter som ledare från vår sida kommer vi att tillsammans med MQ Marqet fortsätta driva deras digitala affär och vi ser med gott självförtroende fram emot positiva resultat för MQ Marqet, som ju verkar i en bransch som står inför intressanta utmaningar och möjligheter, säger Pelle Pettersson, vd, Omniarch.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078