23948sdkhjf

LVMH lanserar plattform för överblivet material

Härrör från modehusens produktion.

Lyxmodekonglomeratet LVMH har lanserat Nona Source som är en digital plattform för försäljning av deadstock-tyger, överblivet material, från koncernens anslutna lyxmodehus inom mode och läder.

Initiativet är en startup sprungen ur LVMH:s ”DARE intrapreneurial program”, som står för ”disrupt, act, risk to be an entrepreneur” och är en del i lyxkoncernens hållbarhets- och cirkulära program.

Ambitionen är att accelerera nya innovativa lösningar och tillhandahålla högkvalitativa textilier och läder till ”konkurrenskraftiga priser” som blir åtkomliga även för nya varumärken och modedesigner.

Konceptet och plattformen är framtagen av Marie Falguera, Romain Brabo och Anne Prieur du Perray som samtliga arbetar inom LVMH-sfären. Trion har expertis inom materialförsörjning och digital transformation och har designat en plattform som ska ge "sovande materialskönheter" som blivit liggande i LVMH:s olika modehus lager nytt liv. Nona Source är utvecklad med en hållbar vision och gynnar lokal distribution och då lagren finns i Frankrike blir materialen tillgängliga för kunder i Europa.

I den digitala katalogen finns allt från spets till läder av olika materialkompositioner, vikter, kulörer och mönster.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.114