23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stark vårstart för Zalando – omvänd vinstvarning

Nätmodehandlaren Zalando räknar med ett bättre resultat än vad marknaden räknat med under första kvartalet, tack vare starkare än väntad start på vår- och sommarsäsongen samt lägre än väntad returgrad.

Det framgår av ett pressmeddelande efter Frankfurtbörsens stängning på tisdagen.

Enligt preliminära siffor ökade Zalandos så kallade GMV (gross merchandise volume) med 54,5-56,5 procent till 3,13-3,17 miljarder euro medan intäkterna ökade med 46-48 procent till 2,22-2,26 miljarder euro.

Det justerade rörelseresultatet väntas landa i intervallet 80-100 miljoner euro, jämfört med -98,6 miljoner euro motsvarande kvartal 2020. Medianen av det analytikerkonsensus som Zalando självt sammanställt per den 29 mars var 50,0 procents GMV-tillväxt, 45,5 procent intäktstillväxt och 41 miljoner euro i justerat ebit. Zalando släpper sin rapport för det första kvartalet 2021 den 6 maj.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web01