23948sdkhjf

Stark vårstart för Zalando – omvänd vinstvarning

Nätmodehandlaren Zalando räknar med ett bättre resultat än vad marknaden räknat med under första kvartalet, tack vare starkare än väntad start på vår- och sommarsäsongen samt lägre än väntad returgrad.

Det framgår av ett pressmeddelande efter Frankfurtbörsens stängning på tisdagen.

Enligt preliminära siffor ökade Zalandos så kallade GMV (gross merchandise volume) med 54,5-56,5 procent till 3,13-3,17 miljarder euro medan intäkterna ökade med 46-48 procent till 2,22-2,26 miljarder euro.

Det justerade rörelseresultatet väntas landa i intervallet 80-100 miljoner euro, jämfört med -98,6 miljoner euro motsvarande kvartal 2020. Medianen av det analytikerkonsensus som Zalando självt sammanställt per den 29 mars var 50,0 procents GMV-tillväxt, 45,5 procent intäktstillväxt och 41 miljoner euro i justerat ebit. Zalando släpper sin rapport för det första kvartalet 2021 den 6 maj.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.143