23948sdkhjf

Footways försäljning ökade hundra procent

E-handelarens försäljning under första kvartalet i år, januari till mars, uppgick till 341 miljoner kronor jämfört med 166 miljoner kronor under motsvarande period för ett år sedan. Rörelseförlusten ökade från -6 miljoner kronor under första kvartalet i fjol till -13 miljoner kronor. Bolagets bruttovinst uppgick till 133 miljoner kronor (54), vilket motsvarar 39 procent av omsättningen (33).

Anledningen till tillväxtökningen på över 100 procent förklaras av att det är bolagets första kvartal med försäljning från förvärven av Sportamore, Caliroots och Solestory. Även fortsatt expansion på marknader utanför Norden har bidragit till ökningen. 

Sverige, som är den största marknaden, omsatte 171 miljoner kronor (72) medan resten av de nordiska länderna stod för 102 miljoner kronor (59). Marknader utanför Norden genererade en försäljning om 68 miljoner kronor (35).

Under året fokuserar Footway på att addera fler butiker till plattformen. Vd, Daniel Mühlbach, nämner ett antal på fem till tio stycken.

Först ut i vår är en ny racketsportbutik.

"För varje ny butik blir skalbarheten tydligare tack vare ett gemensamt backend som möjliggör snabb lansering på många marknader samtidigt", skriver han i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094