23948sdkhjf

Gul & Blå relanseras igen – men utan jeans

Dock väntar eventuellt jeans framgent.

För ett drygt år sedan, i februari 2020, kunde Habit berätta att Gul & Blå skulle återuppstå i ny regi med försäljning både via egen webbutik och återförsäljare med Viktor Ottenback vid rodret som vd. Nu har han lämnat vd-posten och istället är Nina Adam vd.

I förra veckan relanserades märket ånyo med ny webbutik och i sortimentet finns t-shirts, sweatshirts, hoodies och accessoarer som mössor. Initialt finns inte denim i sortimentet.

Bolaget skriver på Habits fråga om jeans väntar att det är något man tittar på men att det handlar om att kunna ta fram jeans på ett mer hållbart vis.

"Fokus vid relanseringen ligger på designsamarbetena ”Signatures” där spännande personligheter erbjuds att använda Gul & Blås produkter som canvas för att förmedla viktiga budskap och inspiration", uppger bolaget. Kollektionerna kommer därför att variera och Gul & Blå ska erbjuda jeans när de kan produceras på ett hållbart sätt, uppges vidare.

Kollektionen som nu släppts, både basplaggen och Signature-designersamarbeten, består av plagg som är obundna säsong och kan bäras länge, heter det vidare.

– Vi är stolta över vårens designsamarbeten och vill vara en plattform där vi lyfter viktiga budskap för att skapa medvetenhet kring ämnen vi brinner för eller helt enkelt bidra till att inspirera människor, säger Nina Adam, vd på Gul & Blå, i en kommentar.

Enligt ett pressmeddelande relanseras märket med hjälp av en ny affärsmodell ”genom designsamarbeten agerar plattform för svenska förebilder och opinionsbildare från olika genrer. Genom att låta spännande personligheter skapa en signaturlook tar varumärket ett nytt avstamp. Ett starkt fokus kommer att vara på hållbarhet och återvunna material, men även på den tidlösa kollektionen”.

Kollektionen ska tas fram genom samarbeten med nutida konstnärer, musiker, skådespelare och atleter. Först ut är konstnären och illustratören Yoyo Nasty.

Gul & Blå har relanserats ett antal gånger sedan starten 1966 då Lars Knutsson öppnar den första butiken för varumärket i Birger Jarlspassagen i Stockholm. 2018 fick Gul & Blå, Puss & Kram och Fonzie fick nya ägare då bland andra Academic Work grundaren Jeremias Andersson, Anders Jensen, Andreas Ögren, Jens Alex och Magnus Norman köpte samtliga varumärken av Christer Bork som ägt varumärkena sedan 1995.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094