23948sdkhjf

Mango öppnar marknadsplats – välkomnar externa varumärken

Drar upp tempot digitalt och skriver avtal med italiensk underklädesjätte.

Spanska modejätten Mango utvecklar den egna e-handelsplatsen för att kunna sälja även externa varumärken. Det framgår av ett pressmeddelande.

Först ut är plagg från italienska Intimissimi, som ingår i Grupo Calzedonia, som den spanska modejätten slutit ett initialt treårigt avtal med.

”Mango har beslutat att öppna sin digitala försäljningskanal för varumärken från tredjepart för att utöka sitt kommersiella erbjudande i kompletterande produktkategorier”, uppger Mango.

"Vårt mål är inte att bli en enorm marknadsplats för flera varumärken, utan att utöka vårt kommersiella erbjudande tillsammans med varumärken som är kompatibla med vad vi har att erbjuda, säger Elena Carasso, e-handelschef, Mango i en kommentar till satsningen.

Mangos nya marknadsplats går först live i sex länder; Spanien, Nederländerna, Tyskland, Storbritannien, Portugal och Frankrike men målet är att utveckla erbjudandet även till fler länder där modejätten är verksam efter hand.

Mango lanserade e-handel år 2000. Vid utgången av 2019 uppgick e-handelsförsäljningen till 564 miljoner euro och stod för 24 procent av den spanska modekoncernens totala försäljning. Målet är att efter 20 års onlinenärvaro att den digitala affären ska omsätta 1 miljard euro när innevarande år summeras.

I Sverige har Mango, med butiker i 110 länder globalt, tre fysiska butiker; i Westfield Mall of Scandinavia i Solna, i Arkaden i Göteborg samt i Emporia i Malmö. I början av året stängde butiken på Sergelgatan 2 i Stockholms city. I november ifjol öppnade modejätten fjärde butiken i Danmark och aviserade då för fortsatt expansion i Norden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078