23948sdkhjf

This is Polygiene

Svettiga träningskläder luktar aldrig gott och åker i tvätten ofta och slits därmed ut fortare. Men det finns metoder som kan användas på alla textilier för att minimera dålig lukt, bakterier och virus. Och spara på miljön. Företaget Polygiene har svaret.

Företaget Polygienes affärsidé ligger helt rätt i tiden. Den metod som används, innebär att man kan hämma både bakterietillväxt och spridning av virus, en metod som är mycket intressant för hela textilindustrin.
– Vi fick tidigt i företagets historia en förfrågan från sportbranschen som undrade om det var möjligt att applicera produkten i textilier för att förhindra odör, i framför allt svettiga träningskläder, säger Ulrika Björk, vd på Polygiene. Vi hade då gjort omfattande tester som visade att behandlingen på ett mycket effektivt sätt hämmar en exponentiell tillväxt av bakterier i tyget. Det är bakterierna som skapar odören, inte svetten i sig, som många tror.

Nya segment som mode, fashion, hemtextilier och arbetskläder har tillkommit längs resan. 
– Idag samarbetar vi med över 200 varumärken i premiumskiktet, som insett värdet av att kommunicera att plagget kommer hållas fräscht inte behöver tvättas lika ofta och därmed kommer att hålla längre, fortsätter Ulrika Björk. Det är viktigt att synliggöra funktionen genom märkningar i plaggen så som isömnadsetiketter då man inte med blotta ögat kan se eller känna att plagget är behandlat, förutom att det inte luktar förstås.

I januari 2021 förvärvade vi det UK-baserade bolaget Addmaster som fokuserar på icke-textila material och bygger varumärket Biomaster i syfte att skydda ytor mot virus och bakterier. Den nuvarande pandemin har återigen väckt intresset för anti-mikrobiella behandlingar, men den här gången på en helt annan nivå än i början av 2000-talet, i samband med SARS-utbrottet.
– Med Addmaster som en del av koncernen är vi tillbaka där allting en gång började, menar Ulrika Björk. Men idag med en betydligt bredare portfölj där vi kan erbjuda en helhetslösning för alla typer av material.

Man ska också komma ihåg att allt som produceras eller processas har alltid, direkt eller indirekt en miljömässig belastning på naturen, understryker Ulrika Björk:
– Om det inte fanns ett djupare syfte med behandlingen mer än att du ska hålla dig fräsch och odör-fri när du tränar, ja, då är det inte säkert att det går att försvara kostnaden för att behandla ett plagg. Men vi kan med verifierade data och oberoende LCA-studier (livscykelanalyser) bevisa att om du skippar en av två tvättar, har du uppnått en livscykel med så liten miljöpåverkan som möjligt, för ditt plagg. Vi måste sluta se linjärt på verkligheten, lyfta blicken och se cirkulärt under hela plaggets livslängd, från råvara tills plagget är förbrukat. Och i den ekvationen ingår även konsumentens beteende, som vi vill förändra.
– Om vi kan förlänga livslängden på de plagg som redan är i omlopp genom att ta hand om dem och låta dem leva så länge som möjligt, då har vi gjort stora miljömässiga vinster. Rapporter visar att om du använder ett plagg dubbelt så länge så har du i princip halverat klimatavtrycket! (Källa: 202005-iva-rece-branschrapport-textil-bilaga-c.pdf)

Ulrika Björk ser avslutningsvis framåt:
– Om 10 år ska det vara lika självklart att fråga efter ett Polygiene-behandlat plagg som det är att fråga efter ett specifikt varumärke. Och konsumenten ska veta att de gör ett smart miljöval om de väljer produkter som kan användas längre innan de behöver tvättas och kasseras i förtid. 

"Jag drömmer fortfarande om smarta kläder skapade i material som du aldrig  behöver tvätta"

Om Polygiene

Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 200 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064