23948sdkhjf

Modevecka i Stockholm: "Varumärkena har inte förlorat spets och kreativitet i det nya normala"

Inköpsveckan i Nacka strand öppnade på måndagen. På tisdagen drar även Stockholm Fashion Week igång.

På tisdagen drar visningsveckan igång i Stockholm och på måndagen startade inköps- och modeveckan Fashion Week Trade i Stockholm Fashion District i Nacka strand där både fysiska möten men även nylanserad digital plattform ska möta inköparnas behov.

Som senaste säsongen i augusti 2020 sker visningsveckan Stockholm Fashion Week, 9 till 11 februari, i digital form på grund av coronapandemin.

Likt i augusti invigs dagarna av H.K.H. Kronprinsessan Victoria och därefter följer ett tredagarsprogram med digitala, även ett fåtal livesända, presentationer blandat med en serie samtal och seminarier om bland annt hur modeindustrin ska byggas upp igen kreativt och hållbart efter coronapandemin. Hur magin i mode och design kan behållas samtidigt som ny nödvädiga cirkulära metoder, nytänk i produktion, nya logistiklösningar och återvinning förändrar spelplanen i modebranschen.

Pandemins påverkan på modebranschen ska diskuteras av “State of Fashion” rapport-experterna Achim Berg, McKinsey och Casey Hall, Business of Fashion China med Simon Collins som moderator.

Därtill väntar samtal om hur secondhand-, vintage- och uthyrningsmarknad samt hur textilåtervinningen utvecklats samt diskussion om vad som behövs för att den svenska textilindustrin ska kunna halvera koldioxidutsläppen före 2030.

Habit ställde ett par frågor till Catarina Midby, secretery general, Swedish fashion Association som håller i veckan, om förväntningar på veckan.

Vad förväntar du dig av veckan, och vad har du och SFA lärt er från förra upplagan som även den var digital? 

– Vi förväntar oss ännu mer internationell uppmärksamhet då vi gjort en omfattande aktivering med internationell media och opinionsbildare. Förra säsongen hade vi runt 25 000 besökare per dag från Skandinavien och främst USA, Storbritannien och Tyskland under och veckan efter Stockholm Fashion Week. Den siffran vill vi öka för fortsatt framgång och export av svenskt mode som med 272 miljarder utgör hela 11 procent av Sveriges totala export, och är en viktig del av svenskt näringsliv. Vi har lärt oss massor från förra året. Till vår stora glädje såg vi ett stort intresse runt samtalen och seminarierna. Tydligt är att kunden, användaren, vill veta mer och engagera sig i modevärlden. Det bådar gott för en hållbar framtid då vi på så sätt kan göra mer medvetna köp och använda och återvinna våra garderober på ett hållbart sätt. 

 Blir konceptet liknande föregående år?
– Ja. Vi finslipar förstås upplägget och vi har flera medverkande och fler samtal men i stort är upplägget detsamma.

 Vad ser du fram emot med årets modevecka?
– Jag ser fram emot alla fantastiska kollektionspresentationer. Våra varumärken är alltid aktuella och har anpassat sig till det nya normala utan att förlora spets och kreativitet.

 Vilka tycker du är de mest viktiga frågorna i branschen just nu? 
– Digitaliseringen och att fortsätta prioritera hållbarhet och mångfald. Men även att hålla fast vid magin i mode. Kreativiteten.

Är digitala visningar det nya, eller kommer vi att komma tillbaka till de fysiska igen efter coronapandemin? 
– Jag tror på en blandning.

Vad hände med att prata om mode och trender? Finns det ett motsatsförhållande i att gilla bas, cirkulärt, hållbart och säsongslöst men att ändå kunna prata förnyelse och vilja till att styla om till ny säsong? Har det blivit fult att prata om mode?
– Jag tycker absolut att vi ska prata om mode och trender. Det är det jag menar med magin och det som får oss alla att engagera oss och älska mode. I mitt fall i de över 30 år som jag jobbat i branschen. Mode är ett sätt att uttrycka vem du är och vad du vill vara i världen.

Här finns visnings- och seminarieprogram för veckan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062