23948sdkhjf

Den största utbildningssatsningen någonsin ska få branschen att ställa om

Nu drar kostnadsfria utbildningar igång för personer som jobbar i modehandeln, textil- och modebranschen.

En av de mest drabbade branscherna under fjolårets pandemi var modebranschen. Som av en händelse drar nu en stor utbildningssatsning igång under namnet Reskills. Syftet är att hjälpa branschen att ställa om. Utbildningarna vänder sig till alla som arbetar i modebranschen.

Bakom satsningen står en rad branschföreträdare: Högskolan i Borås, Science park Borås, Proteko, Svensk Handel och Teko Sveriges textil- och modeföretag. Utbildningssamordnare är Nordiska Textilakademin. För finansieringen står Europeiska unionen/Europeiska socialfonden.

Under 2021 ska 40–50 utbildningar erbjudas. Målsättningen är att tusen personer och hundra företag ska ha gått någon av Reskills kurser.

– Som företagare ska man få hjälp med omställningen, vad man behöver lära och förstå. Det kan vara allt från förnyelse i handeln till mikro- och lokalproduktion, berättar Minna Engström Heino, som dagligdags är kreativ ledare på Nordiska Textilakademin, och som i projektet Reskills Textile & Fashion ansvarar för kampanjarbetet.

De som söker kan välja på två inriktningar: handelspåret och textilspåret. Först ut är kursen Framtidens hållbara butik, därefter följer Framtidens hållbara designprocesser. Nya kurser släpps kontinuerligt.

– Vi ska erbjuda grundutbildningar inom textilmateriallära, digitalisering, och man ska också kunna lära sig hur man tjänar pengar på den digitala omställningen. Reskills tar dessutom på sig en coachande roll, det vill säga vi tar ansvar för att de som går kurserna också lär sig det man behöver. Vi hjälper till att validera vad du kan och vad du skulle behöva, säger Minna Engström Heino.

För dem som funderar på att söka Reskills Textile & Fashions utbildningar kan webbinariet som Habit sänder live den 10 mars, vara till hjälp.

– Vi vill få så många som möjligt i branschen vill kliva in och dela den här utbildningsresan med oss, och vara de som förändrar. Branschen har en framtid, det är bara att den ser annorlunda ut nu jämfört med tidigare. Vi vill få branschen att prata lösningar, vi vet att vi behöver kunna nya saker för att vara med i den förändring som sker nu, säger Minna Engström Heino.

För att anmäla dig till det kostnadsfria webbinariet, klicka här.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094