Dörren till Studio Heijne står på vid gavel.
– Det är full fart, konstaterar Wendy Heijne glatt när hon visar runt i sin butik på Kammarkargatan – en tvärgata till Stockholms mesta shoppingstråk Drottninggatan.
Väggarna är rosamålade. En av dem pryds från golv till tak av ett rosaskimrande sammetsdraperi. En mindre varuhiss tjänar finurligt nog s...
Kreatören Wendy Heijne bytte massmode till egen modestudio
Att producera utifrån efterfrågan och kundens egna mått är grundpelarna i det svenska varumärket Studio Heijne. Designern Wendy Heijne, mångårig designer hos H&M, ratar massproduktion och ohållbara affärsmodeller. Lanseringen av munskydd mitt under brinnande coronapandemi blev en dörröppnare för varumärket.
3
Bilder
Efter 15 år på H&M och fem år med eget varumärke kan Wendy Heijne konstatera att det finns en värld utanför modekedjan. Foto Kajsa Åström
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Habit och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer