23948sdkhjf

Motigt kvartal för RNB – Polarn O. Pyrets e-handel ökar rejält

Ökad e-handel till trots så präglas koncernens kvartal fortsatt hårt av minskad trafik i butik till följd av coronapandemin.

Modekoncernen Retail and Brands, RNB, lämnade under första kvartalet rekonstruktioner i de svenska dotterbolaget bakom sig och kan nu blicka framåt. Dock ser koncernen ingen direkt ljusning och spår att åtminstone innevarande kvartal och även kvartal tre ska präglas negativ av den pågående coronapandemin.

Polarn O. Pyret lyfts i rapporten för första kvartalet dock fram som juvelen i kronan medan det är betydligt motigare för Brothers, verksamheterna på NK-varuhusen och för e-handelssajten Man of a kind.

Koncernens omsättning för det första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret uppgick till 400 miljoner kronor (573). Rörelseresultatet uppgick till 213 miljoner kronor (12). Resultat efter skatt uppgick till 189 miljoner kronor (-4).

Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med -17,9, procent (-9,0). I Sverige minskade den jämförbara försäljningen med -21,3 procent (-8,5). Koncernen har stort fokus på e-handel och e-handelsandelen av total försäljning per rullande tolv månader ökade i kvartalet och uppgår nu till 19 procent med Polarn O. Pyret  i topp på 40 procent i e-handelsförsäljning.

Nettoomsättningen för barnklädeskedjan Polarn O. Pyret uppgick till 187 miljoner kronor (214) under kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 165 miljoner kronor (28), inklusive en ackordsvinst om 139 miljoner kronor.

Barnklädeskedjans försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder ökade 3,5 procent jämfört med föregående år, beräknad i svenska kronor. E-handeln ökade med 58 procent i kvartalet och e-handelsandelen ökade konstant under kvartalet. Jämförbar e-handel ökade med 46 procent.

Under kvartalet öppnade franchisetagaren i Storbritannien tio butiker på varuhuset House of Fraser i Storbritannien för barnklädeskedjan.

”Polarn O. Pyret visat sin styrka med att förbättra sin jämförbara försäljning genom en ökning av e-handel i hela kvartalet där andelen var över 50 procent i november vilket resulterade i ett operativt rörelseresultat som var bättre än föregående år”, skriver bolaget i kvartalsrapporten. 

Nettoomsättningen för Brothers uppgick till 56 miljoner kronor (117). Rörelseresultatet uppgick till 80 miljoner kronor (-15). Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige minskade med - 37,8 procent beräknad i svenska kronor.

Även för Brothers ökar e-handelsandelen och uppgick till 16 procent i kvartalet jämfört med föregående år på 8 procent.

Koncernens verksamheter på NK går mycket trögt och svagast är försäljningen på varuhuset i Stockholm. Försäljningen av skönhetsprodukter går bättre än modeförsäljningen. Nettoomsättningen inom affärsområdet Departments & Stores uppgick till 157 miljoner kronor (242), vilket är en minskning med -35,0 procent. Rörelseresultatet uppgick till 161 miljoner kronor (15).

”Den 29 oktober rasade försäljningen tvärt och november uppvisade en dramatisk försäljningsminskning”, skriver koncernen i rapporten.

Trots koncernens fokus på e-handel konstaterar bolaget att e-handelssajten Man of kinds försäljning blev svag. Positivt är att returgraden minskade väsentligt och konverteringsgraden ökade för verksamheten, skriver RNB i rapporten.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078