23948sdkhjf

H&M-gruppen lanserar medlemsbaserat varumärke

Teamet har ett förflutet från H&M-sfären, Filippa K, Amazon och Net-a-Porter.

H&M Gruppen har nyligen lanserat Singular Society som är ett medlemsbaserat varumärke samt en butik på Gamla Brogatan 28 i Stockholm.

Ytan ska ska vara en ”medlembaserad flaggskeppsbutik” och även fungera som eventyta och servicehub. Enligt sociala medier har butiken varit öppen sedan i slutet av oktober.

Affärsmodellen är prenumerationsbaserad och för att handla på sajten och i butiken krävs medlemskap och att kunden betalar en avgift. Medlemmarna får sedan baserad på vilken prenumeration som valts handla ett visst och begränsat antal produkter.

Nya medlemmar ska accepteras eftersom och H&M:s pressavdelning uppger i ett mejl till Habit att ”alla som ansöker om medlemskap kommer att antas så snart som möjligt”.

Vidare uppger pressavdelningen; "Varumärket bygger alltså på en prenumerationsbaserad affärsmodell, där medlemmarna erbjuds produkter som en tjänst, istället för att de utgör en intäktskälla”.

Singular Society ingår i H&M-gruppens Business Ventures-funktion. 

”Singular Societys mission är att demokratisera premiumkvalitet utan traditionella påslag, och därigenom möjliggöra ansvarsfull konsumtion för en bredare publik. Teamet har arbetat med idén under en tid, och vi var nu redo att introducera konceptet och erbjuda medvetna kunder högkvalitativa produkter på ett nytt sätt”, skriver H&M:s pressavdelning.

I sortimentet finns bland annat mode, skönhetsprodukter och heminredningsdetaljer som filtar, kuddar och porslin.

Enligt Linkedin består teamet kring varumärket av bland andra Erik Zetterberg på posten som creative director. Han har ett förflutet inom H&M men har även tidigare arbetat för bland annat Amazon som global executive creative director och han har även ett förflutet från Net-a-Porter.

Även Christopher Skogfeldt har på Linkedin listat att han arbetar för Singular Societey och i rollen som COO.

Till posten som varumärkets e-handelschef har H&M-gruppens Business Ventures-funktion rekryterat Josefine Neckmar som även hon har ett längre förflutet i modebranschen och arbetat på liknande poster hos Filippa K, som hon kommer närmast ifrån, och även Odd Molly. Ansvarig för Business Ventures är Ellen Svanström.

I Business Ventures ingår även Afound och Treadler.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08