23948sdkhjf

Pandemin försvagar lyxmodeindustrin

Pandemikrisen har slagit hårdare mot världens lyxkonsumtion och försäljningen från märken som Prada, Dior och Louis Vuitton än någon annan kris i historien, enligt en rapport från konsultfirman Bain och den italienska branschorganisationen Altagamma. 

Den försvagade försäljningen för lyxmodeindustrin sex år tillbaka i tiden till nivåerna från 2014 och det är framförallt den minskade försäljningen i Kina som lett till utvecklingen, enligt rapporten. I snitt spås försäljningen ha rasat med 22 procent när 2020 läggs till handlingarna. 

 


Totalt väntas den globala lyxmodeförsäljningen uppgå till 217 miljarder euro och det väntas dröja många år innan nivåerna från innan krisen återtas, skriver Bain och Altagamma. 

 Två tredjedelar av sektorns rörelsevinst väntas rakas av från räkenskaperna sedan bolagen i regel inte hunnit varken hitta nya sätt att nå kunder eller skära ned på kostnader i samma takt som försäljningsminskningen. 

 

Som tidigas spås en återhämtning vara fullbordad tillbaka till nivåer som gällde för 2019 under slutet av 2022 eller 2023, men prognoserna bedöms som mycket osäkra givet den instabila utvecklingen i virusspridningen. 

 Det faktum att den nu aktuella smittspridningsvågen som löper genom framförallt USA och Europa kommer samtidigt som handeln försöker växla upp för viktiga handelsjippon och en stundande julhandel är särskilt bekymrande, enligt rapportförfattarna. Det sista kvartalet genererar i snitt en tredjedel av årets försäljning i sektorn. 

 Hoppet sätts till just de kinesiska konsumenternas återkomst och en accelererad kundmigrering till e-handelsplattformar. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064