23948sdkhjf

Thomas Gustafsson, Mellby Gård: "Därför köpte vi ut Kappahl från börsen"

Mellby Gårds Thomas Gustafsson om förvärvet av Kappahl och beslutet att försätta Lund Fashion i konkurs.

En av talarna under den digitala upplagan av Habit Modebranschens Dag den 19 november var Thomas Gustafsson, vice vd på Mellby Gård och med lång erfarenhet från detaljhandelsbranschen.

I sin presentation berörde han såväl förvärvet och utköpet från börsen av Kappahl som beslutet om att försätta Lund Fashion och kedjorna Flash och Dea Axelssons i konkurs.

– Vi värderade Kappahl högre än vad börsen gjorde och vi såg också att de omställningar som var növändiga lät sig bättre göras utanför börsen, säger Thomas Gustafsson.

Mellby Gård gjorde första investeringen i Kappahl 2011 och hade en tid innan uppköpet noterat en rad olika omställningar som bolaget behövde göra, inte bara när det gäller växande e-handel och färre fysiska butiker utan även vad gäller hållbarhet och effektivitet i värdekedjan.

Han säger vidare att attraktionen också låg i Kappahls varumärke som han beskriver som  mycket starkt och att kedjan har en relation med 3 miljoner kunder.

Därtill finns i bolaget och varumärket en stark kompetens och drivkraft som gör det möjligt att tillsammans med Mellby Gård som långsiktiga ägare utveckla bolaget till att bli ett ännu mer lönsamhet retailbolag.

Under presentationen berörde han också beslutet att försätta Lund Fashion, där Flash och Dea Axelsson ingick, i konkurs. Koncernen försatte modekedjorna  i konkurs i mars i år; en konkurs som för övrigt är den första i Mellby Gårds historia.

– Flash var under många år ett väldigt lönsamt bolag, men man underlät att göra nödvändiga investeringar i bolaget och i varumärket, infrastruktur och i digitaliseringen lite för länge så när förändringsbehovet sedan dök upp var inte bolaget riktigt där, säger Thomas Gustafsson och tillägger att bolagets resultat året innan coronapandemin slog till och under 2018 och 2019 försämrades med 60 miljoner kronor.

Kapitalbehovet var så stort att Mellby Gård bedömde att bolaget inte var tillräckligt livskraftigt nog att satsa på. Flash är dock värdefullt för Mellby Gård, menar Thomas Gustafsson och tidigare i höst stod det klart att Flash införlivas i Kappahl. Exakt hur varumärket, med enligt Thomas Gustafsson en mycket lojal kundkrets, ska ta form hos Kappahl gick han dock inte in på.

– Märket passar väldigt bra i Kappahls erbjudande, säger Thomas Gustafsson.

Vidare berörde Thomas Gustafsson den pågånde coronapandemin som inte oväntat har slagit hårt mot inte minst koncernens handelsbolag. Koncernen förberedde sig på att pandemin skulle försvåra för varuförsörjningen och att få fram kläder i tid, men att man snabbt förstod att den stora utmaningen i stället låg i efterfrågan som störtdök.

– I februari och mars blev det så uppenbart för alla att det här inte var ett supply chain-problem utan att det handlade om ett efterfrågansproblem, säger Thomas Gustafsson.

Efter några månader, som han beskriver som ”blodiga”, framför allt i april och maj såg bolaget en återhämtning som dock har fått sig en törn under de senaste veckorna. Koncernen har ställt in sig på och anpassat kostnaderna för några tuffa kvartal framåt, men räknar med återhämtning efter halvårsskiftet nästa år. Han säger att det inte finns någon större oro, men beskriver situationen som utmanande.

Artikeln är en del av vårt tema om Habit Modebranschens Dag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079